07 Μαΐου 2015

Πως να βοηθήσετε τα παιδιά σας κατά τη διάρκεια των πανελλαδικών

Πως να βοηθήσετε τα παιδιά σας κατά τη διάρκεια των πανελλαδικών
Μπορεί οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων να βλέπουν πλέον τη γραμμή του… τέρματος, η πιο μεγάλη «μάχη», όμως, είναι ακόμα μπροστά τους. Η διαδικασία των εξετάσεων είναι εξαιρετικά ψυχοφθόρα για τους έφηβους, οι οποίοι συνήθως χάνονται μέσα στον όγκο των πληροφοριών που πρέπει να αφομοιώσουν.


Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που εκπαιδευτικοί αναφέρουν ότι το «κλειδί» της επιτυχίας είναι ο σωστός προγραμματισμός του χρόνου. «Σε αυτό το σημείο η οργάνωση του χρόνου είναι πολύ σημαντική» λέει στον «Ε.Τ.» η φιλόλογος κ. Εύα Σινάνη, και συνεχίζει: «Τα παιδιά πρέπει να δημιουργήσουν ένα σχεδιάγραμμα διαβάσματος, ανάλογα με τις δεξιότητες και τις γνώσεις τους, από το οποίο δεν πρέπει να παρεκκλίνουν. Καλό είναι να δώσουν ιδιαίτερη βάση στα μαθήματα που έχουν κλίση γιατί σε αυτά αναμένεται ότι θα γράψουν και πιο καλά. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι θα αμελήσουν τα υπόλοιπα».

Πριν την έναρξη της διαδικασίας των εξετάσεων, οι υποψήφιοι βρίσκονται σε κατάσταση πανικού. Αυτός είναι και ο λόγος που οι εκπαιδευτικοί αναφέρουν ότι οι γονείς πρέπει να αναλάβουν υποστηρικτικό ρόλο και να τους βοηθήσουν να βάλουν σε σειρά κάποιες τεχνικές λεπτομέρειες. Όπως αναφέρει η φιλόλογος, σχεδόν κάθε χρόνο κάποιος μαθητής μένει εκτός της διαδικασίας επειδή δεν έχει υπολογίσει σωστά τον αριθμό των απουσιών του. «Τις τελευταίες μέρες πριν τις εξετάσεις, οι υποψήφιοι σταματούν να πηγαίνουν στο σχολείο και μένουν στο σπίτι να διαβάσουν. Κάποιοι δεν ξέρουν, όμως, τον ακριβή αριθμό των απουσιών τους, κάτι το οποίο μπορεί να δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα και να τους αφήσει έξω από τις εξετάσεις» αναφέρει η κ. Σινάνη, και συμπληρώνει: «Καλό είναι να περάσουν από το γραφείο των καθηγητών ή τη γραμματεία και να σιγουρευτούν ότι έχουν το περιθώριο να λείψουν».

«Τα παιδιά δίνουν εξετάσεις όχι οι γονείς…»

Αυτή την περίοδο οι περισσότεροι Έλληνες γονείς είναι κυριευμένοι από άγχος για τις επιδόσεις των παιδιών τους. Φέτος, το στρες αυτό έχει φτάσει στο…ζενίθ, καθώς η οικονομική κρίση καθιστά αβέβαιο το μέλλον των εφήβων. «Οι γονείς πρέπει να καταλάβουν ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι κάτι το οποίο αφορά τα παιδιά τους και όχι τους ίδιους» λέει στον «Ε.Τ.» η ψυχολόγος κ. Δήμητρα Σφήκα. Όπως αναφέρει η ειδικός, αυτή την περίοδο οι γονείς πρέπει να «συνοδεύουν» τα παιδιά τους σε αυτή τη διαδικασία και όχι να προσπαθούν να εμπλακούν σε αυτή.

«Δεν είναι η κατάλληλη ώρα να αρχίσουν να ρωτάνε εάν οι έφηβοι διάβασαν ή αν είναι καλά προετοιμασμένοι. Το πιθανότερο είναι ότι οι μαθητές θα αγχωθούν ακόμα περισσότερο, θα εκνευριστούν και θα αρχίσουν οι τσακωμοί» αναφέρει η κ. Σφήκα, και συμπληρώνει: «Αυτές τις μέρες οι ενήλικες πρέπει να λειτουργούν σαν “αερόσακοι” και να μην μπαίνουν στη διαδικασία να κοντράρουν τους μαθητές. Την ίδια ώρα, πρέπει να σέβονται τις ιδιαιτερότητες των παιδιών τους. Δηλαδή σε περίπτωση που τα ίδια τα παιδιά θέλουν βοήθεια και τους ζητήσουν να τους πουν τα μαθήματα, τότε πρέπει να το κάνουν. Δεν πρέπει, όμως, να πιέσουν αυτά που δεν θέλουν να το κάνουν».
Δεν ήρθε η συντέλεια του κόσμου…

Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα κάνει τους έφηβους να πιστεύουν ότι σε περίπτωση που αποτύχουν στις εξετάσεις, η ζωή τους θα καταστραφεί. «Τα παιδιά είναι τρομερά αγχωμένα, ιδιαίτερα φέτος που υπάρχουν και αλλαγές στο σύστημα» εξηγεί η κ. Σφήκα, και συνεχίζει: « Όταν λοιπόν οι ενήλικες μιλήσουν σε αυτά για τις προσωπικές τους προσδοκίες από αυτά ή κάνουν κάποιο σχόλιο του τύπου “Εγώ τόσα χρόνια πλήρωνα φροντιστήρια, τώρα εσύ πρέπει να κάνεις απόσβεση”, κάνουν μια δύσκολη κατάσταση ακόμα χειρότερη. Ο ρόλος τους είναι να συγκρατήσουν τον πανικό των παιδιών τους και να τα καθησυχάσουν, όχι να κάνουν τα πράγματα χειρότερα».

Την ίδια ώρα, η ψυχολόγος δεν παραλείπει να αναφέρει ότι παρεμβάσεις για τις σχολές που θέλουν να δηλώσουν τα παιδιά στο μηχανογραφικό τους δεν πρέπει να γίνουν τώρα. «Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το σχόλιο πως σε όποια σχολή και αν εισαχθούν τα παιδιά, θα είναι άνεργα. Δεν είναι ο καταλληλότερη περίοδος για να μπλοκάρουμε τους μαθητές και να μεταφέρουμε την απαισιοδοξία μας, αφού έτσι και αλλιώς δεν ξέρουμε ποια θα είναι η κατάσταση σε τέσσερα ή πέντε χρόνια από τώρα» λέει η κ. Σφήκα.

ΒΟΧ 1: Η σημασία του…ύπνου

Μπορεί οι περισσότεροι γονείς να γνωρίζουν πόσο σημαντικός είναι ο ύπνος κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, οι περισσότεροι έφηβοι πάντως το…αγνοούν και πιστεύουν ότι έχουν αρκετές δυνάμεις για να κοιμούνται μόνο τρεις ή τέσσερις ώρες την ημέρα. Όπως αναφέρουν οι ειδικοί, αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα λάθη, που θα μπορούσαν να κάνουν πριν αλλά και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Σύμφωνα με μελέτη του πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, ο νυχτερινός ύπνος βοηθάει τον εγκέφαλο να αποθηκεύσει όλες τις νέες πληροφορίες, τις οποίες έμαθε μέσα στην ημέρα. Η καθηγητής Ματ Ντέιβις, που ηγήθηκε της έρευνας, τονίζει ότι ο ύπνος είναι καθοριστικός ώστε τα «δεδομένα» που συγκεντρώθηκαν μέσα στη μέρα, να μεταφερθούν από τη βραχεία στη μακροπρόθεσμη μνήμη. «Οι περισσότεροι μαθητές φτάνουν στις εξετάσεις εξοντωμένοι. Είναι λογικό ότι έτσι δεν μπορούν να αποδώσουν. Οι γονείς πρέπει να φροντίσουν να κοιμούνται καλά τις βραδινές ώρες» τονίζει η εκπαιδευτικός κ. Σινάνη.

«Χρυσοί» κανόνες των εξετάσεων

1. Συχνές επαναλήψεις σε όλα τα μαθήματα

2. Ησυχία στο σπίτι τόσο το πρωί όσο και το βράδυ

3. Προσοχή στην θεωρία των μαθημάτων, που αποτελεί τους «σίγουρους» βαθμούς

4. Προσεκτική ανάγνωση των θεμάτων, για να αποφευχθούν παρανοήσεις

5. Μείωση των εξόδων με φίλους και αποφυγή καταχρήσεων, όπως για παράδειγμα αλκοόλ

aitoloakarnanianet