26 Μαΐου 2015

Χαμένοι και κερδισμένοι από τη νέα φορολογία στα ΙΧ

0autoΠοιοι κάτοχοι αυτοκινήτων θα έρθουν αντιμέτωποι με νέες επιβαρύνσεις. Ο φόρος περιβάλλοντος και ποιους αγγίζει και τι θα γίνει με τα τεκμήρια.
Χιλιάδες χαμένους θα αναδείξει το νέο σύστημα φορολόγησης των αυτοκινήτων που εξήγγειλε το υπουργείο Οικονομικών. Παρά τις γενικές αναφορές, οι «επικεφαλίδες» που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα μαρτυρούν τις διαθέσεις του οικονομικού επιτελείου να κλείσει τις «τρύπες» του ισχύοντος συστήματος εξασφαλίζοντας αύξηση των φορολογικών εσόδων.
Έτσι, αντιμέτωποι με νέες επιβαρύνσεις κινδυνεύουν να βρεθούν:

Κάτοχοι ακριβών αυτοκινήτων με μικρούς κινητήρες,
Κάτοχοι ΙΧ τα οποία εκπέμπουν πολλούς ρύπους και ενδεχομένως,
Ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων οχημάτων για τα οποία μόλις πριν από λίγους μήνες επετράπη η είσοδος στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη.
Το υπουργείο Οικονομικών καλλιέργησε προσδοκίες ότι θα υπάρξει καλύτερη φορολογική μεταχείριση για τα λεγόμενα «φθηνά» αυτοκίνητα. Ωστόσο, και σήμερα, στα φθηνά αυτοκίνητα, ο φόρος κατά την αγορά υπολογίζεται με χαμηλούς συντελεστές της τάξεως του 5-10% κάτι που σημαίνει ότι περιθώρια για μεγάλες μειώσεις στις τιμές των μικρών ΙΧ δεν αναμένεται να υπάρξουν.
«Υποψήφιοι» για να πληρώσουν περισσότερα είναι όσοι αγόρασαν ακριβά αυτοκίνητα τα οποία όμως συνδυάζουν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
κινητήρες μικρού ή μεσαίου κυβισμού,
μεγάλη ιπποδύναμη και λίγους ρύπους.
Στην αγορά, κυκλοφορούν πολλά αυτοκίνητα αξίας άνω των 50.000 ευρώ τα οποία δεν επιβαρύνονται με φόρο πολυτελούς διαβίωσης, απολαμβάνουν χαμηλών τελών κυκλοφορίας και μικρότερων τεκμηρίων. Αντιθέτως, αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού τα οποία όμως έχουν τιμή κτήσης κάτω από 30.000 ευρώ έχουν φορτωθεί με πολύ μεγάλα φορολογικά βάρη με αποτέλεσμα η κατοχή και η χρήση τους να είναι πλέον εντελώς ασύμφορη. Αυτή η διάσταση, στέρησε έσοδα από το δημόσιο. Αφενός διότι ακριβά και πολυτελή οχήματα απέφυγαν τους φόρους, και αφετέρου διότι όσοι βρέθηκαν με τα φθηνά ΙΧ μεγάλου κυβισμού στην κατοχή, τελικώς κατέληξαν να αποσύρουν τις πινακίδες.
Ουσιαστικά, ήδη εξαγγέλθηκε η επιβολή φόρου περιβάλλοντος. Το ερώτημα που μένει να απαντηθεί, είναι το ποιους θα αγγίξει αυτός ο φόρος.
Δύο είναι τα σενάρια:
O φόρος -ο οποίος επιβάλλεται και σε άλλες χώρες του εξωτερικού- να επιβαρύνει όσους έχουν αυτοκίνητα τα οποία εκπέμπουν πολλούς ρύπους και ανεξαρτήτως από τη χρονολογία κυκλοφορίας.
Να επιβληθεί φόρος στα πετρελαιοκίνητα στο όνομα της προστασίας του περιβάλλοντος. Αυτή τη λύση έχουν ακολουθήσει και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ο «μανδύας» του μέτρου είναι περιβαλλοντικός αλλά στην πράξη, όσες χώρες προχώρησαν προς αυτή τη κατεύθυνση θέλησαν να αντισταθμίσουν τις απώλειες εσόδων από την αύξηση της κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης εις βάρος της βενζίνης η οποία έχει υψηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης.
Μεγάλο κεφάλαιο αποτελεί το καθεστώς των τεκμηρίων.
Σήμερα, τα τεκμήρια, υπολογίζονται αποκλειστικά με βάση τον κυβισμό κάτι που επιβαρύνει κυρίως τα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού. Ένα σενάριο που θα πέσει στο τραπέζι, προβλέπει τον υπολογισμό των τεκμηρίων με βάση τις πραγματικές δαπάνες. Επειδή στατιστικά είναι πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί κάτι τέτοιο, εκτιμάται ότι μπορεί να εφαρμοστεί ένα καινούργιο σύστημα βάσει «παραδοχών».
cityvoice