ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΝΑΣ
(1912 -2000)
(1912 -2000)
Γεννήθηκε στην Κατοχή Μεσολογγίου. Μαθητής του Κωνσταντίνου Ψάχου.
Καθηγητής της μουσικής στο Μεσολόγγι, στη Ναύπακτο, στην Πάτρα
και (από το 1954) στην Αρσάκειο Παιδαγωγική Ακαδημία της ίδιας πόλης.
Από τους πιο δραστήριους σύγχρονους εκκλησιαστικούς συνθέτες.
Έχει μελοποιήσει, και εκδώσει, πολλά μουσικά βιβλία: "Ανθοδέσμη" για
τη Λειτουργία του Ιωάννου του Χρυσοστόμου (Νεάπολη Κρήτης 1956),
"Ο Ακάθιστος Ύμνος" μελοποιηθείς ευρύθμως και μελωδικώς
(Νεάπολη Κρήτης 1958), "Το Χαρμόσυνον Πεντηκοστάριον"
(Νεάπολη Κρήτης 1964), "Δοξαστάριον", τομ. Α΄ (Αθήνα 1977) και τόμ. Β΄
(Αθήνα 1979), "Ανθοδέσμη" με τις Ακολουθίες του Βαπτίσματος,
του Γάμου, τη Νεκρώσιμη, του Ακαθίστου Ύμνου, του Μικρού
και Μεγάλου Παρακλητικού Κανόνα (Αθήνα 1979), "Τριώδιον"
(Αθήνα 1981), "Η Θεία και Ιερά Λειτουργία" (Αθήνα 1984),
"Επίλεκτοι Υμνωδίαι" (Πάτρα 1996) και "Εκκλησιαστικοί
Ύμνοι (Πάτρα 1997). Έχει εκδώσει επίσης και ένα θεωρητικό
εγχειρίδιο υπό τον τίτλο "Θεωρία, Μέθοδος και Ορθογραφία
της Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής" (Αθήνα - Πάτρα 1970).
Οι συνθέσεις του διακρίνονται για το έντεχνο, το ευρηματικό και πλούσιο,
ενώ ο ίδιος ως ψάλτης στοιχείται περισσότερο στο ύφος και στην
παράδοση του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Κωνσταντινούπολης
γενικότερα.
ΜΝΗΜΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΠΑΝΑ
Ὁμιλία τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Πατρῶν κ. ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ κατά τήν συναυλίαν Βυζαντινῆς μουσικῆς στόν παλαιό ναό τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου, στά πλαίσια τῶν ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΕΙΩΝ - (26 Νοεμβρίου 2000).
Συνθέσεις τοῦ ἀειμνήστου Κωνσταντίνου Πανᾶ ἔψαλε ὁ Βυζαντινός χορός τῆς Πολυφωνικῆς Χορωδίας Πάτρας, ὑπό τή διεύθυνση τοῦ πρωτοψάλτου Ἰωάννου Κόττορου.
|
Τόν Ἰανουάριον τοῦ λήγοντος ἔτους ἐκοιμήθη ὁ ἀείμνηστος
μουσικοδιδάσκαλος τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς
Κωνσταντίνος Πανᾶς. Τοῦ ὀφείλομεν σήμερον τό ἐπιβεβλημένον
φιλολογικόν Μνημόσυνον. Κατήγετο ἀπό τό χωρίον Κατοχή
τῆς Αἰτωλοακαρνανίας. Ἔζησεν ὅμως καί ἔδρασεν
ὡς μουσικοσυνθέτης καί μουσικοδιδάσκαλος εἰς τήν πόλιν τῶν Πατρῶν.
Ἡ γνωριμία μας ἄρχισε δι' ἀλληλογραφίας πρό σαράντα
περίπου ἐτῶν, ὅταν ἤμουν Ἀρχιμανδρίτης καί ἐν συνεχείᾳ
Μητροπολίτης Ζιχνῶν καί Νευροκοπίου, εἰς τήν Μακεδονίαν.
Μοῦ ἔστελε τά χειρόγραφα τῶν συνθέσεών του - δέν εἶχε ἀκόμη
προβῇ σέ ἔκδοσιν βιβλίων του - καί ἐζήτει τήν γνώμην καί τήν
κρίσιν μου. Ἡ ὁποία ἦτο πάντοτε ἐπαινετική.
Ἀφ' ὅτου ἦλθα εἰς τάς Πάτρας ὡς Μητροπολίτης (1974)
ἀνεπτύξαμεν γνωριμίαν ἐκ τοῦ πλησίον. Καί πολλήν συνεργασίαν
εἰς τάς μουσικάς συνθέσεις καί τάς ἐκδόσεις του. Ἀπό τῆς πλευρᾶς μου
ἐπρολόγισα τρία ἐκ τῶν βιβλίων του. Τό Θεωρητικόν (θεωρία, μέθοδος,
καί ὀρθογραφία τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς), τό
Δοξαστάριον τοῦ ἐνιαυτοῦ (Α' τόμον) καί τό τελευταῖον ἔργον του
«Ἐπίλεκτοι ὑμνωδίαι Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς».
Ἐκεῖνος δέ μοῦ ἀφιέρωσε τόν Α' τόμον τοῦ Δοξασταρίου του,
εἰς δέ τόν Β' τόμον ἔχει δημοσιεύσει τό Πολυχρόνιόν μου εἰς
Ἦχον πλ. α' φθορικόν ἐναρμόνιον. Μοῦ ἔφερνε κατ' ἔτος ἀπό
ἕνα Πολυχρόνιον. - εἰς τρίσημον ρυθμόν - εἰς διαφόρους ἤχους.
Τό δέ βιβλίον του «Ἀνθοδέσμη Βυζαντινῆς Μουσικῆς» μέ τάς Ἱεράς Ἀκολουθίας
τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων καί τελετῶν καί τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου, ἐνεκρίθη
ὑπό τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος μέ ἰδικήν μου εἰσήγησιν
καί κριτικήν.
Τέλος, εἰς τό μουσικόν του βιβλίον «Ἡ Θεία Λειτουργία» δημοσιεύει καί
δύο ἰδικάς μου συνθέσεις : Ἄξιόν ἐστιν - Ὀκτάηχον καί τόν Ὕμνον
«Τόν Κύριον ὑμνεῖτε», τοῦ Μεγάλου Σαββάτου, εἰς πάσας τάς ἐναλλαγάς
τῶν Ἤχων - 16 τόν ἀριθμόν.
Τά ἐκδοθέντα βιβλία του εἶναι ἔντεκα τόν ἀριθμόν. Ἤτοι :
- ΑΝΘΟΔΕΣΜΗ Ἐκκλ. Βυζ. Μουσικῆς (1956).
- Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ μέ ποικίλα «Χαῖρε Νύμφη» εἰς ὅλους τούς
ἤχους (1958).
- ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ - Δημοτικό τραγοῦδι (1958). Πρέπει
να σημειώσωμεν ὄτι ἐνησχολήθη ἐπιτυχῶς καί μέ τά Δημοτικά Τραγούδια.
- ΤΟ ΧΑΡΜΟΣΥΝΟΝ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΑΡΙΟΝ (1964).
- ΘΕΩΡΙΑ-ΜΕΘΟΔΟΣ-ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς
Μουσικῆς (1970).
- Δοξαστάριον τοῦ Ἐνιαυτοῦ - 2 Τόμοι, Α' καί Β' 1977 καί 1979.
- ΑΝΘΟΔΕΣΜΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ - Διάφορος τῆς πρώτης (1979).
- ΤΟ ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΟΝ ΤΡΙΩΔΙΟΝ, μέ παράρτημα Ὑμνωδιῶν
τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος (1981).
- Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ (1984).
- ΕΠΙΛΕΚΤΟΙ ΥΜΝΩΔΙΑΙ, μέ ποικιλίαν συνθέσεών του (1996).
- ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΙ ΥΜΝΟΙ, Διάφορα μουσικά μαθήματα (1997).
Καί ταῦτα μέν γενικῶς διά τάς συνθέσεις καί τάς ἐκδόσεις του.
Θα ἐξειδικεύσωμεν ὅμως τόν λόγον, ὥστε, μετά τήν ποσότητα, νά
ὁμιλήσωμεν διά τήν ποιότητα τῶν ἔργων του.
Ἀποδίδει μεγάλην σημασίαν εἰς τήν ἀντιστοιχίαν τῆς μελωδίας πρός τήν
ἔννοιαν τῶν λέξεων τῶν Τροπαρίων, ὥστε τό μέλος νά ἐκφράζῃ τό
περιεχόμενον τοῦ ὕμνου λέξιν πρός λέξιν. Αἱ μουσικαί γραμμαί του
εἶναι περίτεχνοι. Καί ἀπαιτοῦν ἱκανόν καί ἔμπειρον ἐκτελεστήν. Δέν
μπορεῖ ὁ καθένας ἐκ τῶν ψαλτῶν νά τάς ἐκτελέσῃ, ἄν δέν εἶναι πολύ
κατηρτισμένος.
Ἐκτείνεται δέ πολλάκις τό μέλος εἰς ὅλον τό φάσμα τῆς μουσικῆς κλίμακος,
πρός τά ἄνω καί πρός τά κάτω φωνητικά περιθώρια τοῦ ψάλτου.
Καί ἡ ἀπόδοσις εἷναι κοπιαστική πολλάκις, ἀλλά ἀνταμείβει τόν
ψάλλοντα καί τούς ἀκούοντας μέ τό κάλλος τῆς μελωδίας.
Ἐλάχιστοι ἐκ τῶν ψαλτῶν μας ἐπεδόθησαν εἰς τά μουσικά κείμενα
τοῦ Κωνσταντίνου Πανᾶ. Καί ἐλάχιστοι τά ἔψαλαν, κατόπιν μελέτης.
Ἕνας ἐξ αὐτῶν τῶν ὀλίγων εἶναι ὁ ὁμιλῶν Μητροπολίτης Πατρῶν, πού
τοῦ ἔδιδε τήν χαράν νά ἀπολαμβάνῃ τά ἔργα του, μάλιστα κατά τήν
Μεγάλην Ἑβδομάδα. Ἕνα ἀριστούργημα τοῦ ἀοιδίμου καί μακαριστοῦ
μελοποιοῦ Πανᾶ, τό Δοξαστικόν τοῦ Ἑσπερινοῦ τῆς ἑορτῆς τοῦ
Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου, «Ἀπεστάλη ἐξ οὐρανοῦ ὁ Ἀρχάγγελος …»
εἶναι ἄφθαστον καί μοναδικόν. Τοῦ ἔδιδα τήν χαράν καί τήν ἱκανοποίησιν
νά τό ἀκούῃ κάθε χρόνο κατά τήν πανήγυριν τοῦ Μητροπολιτικοῦ
Ναοῦ τῆς «Εὐαγγελιστρίας» Πατρῶν. Καί τό ἀπεθησαύριζεν εἰς
κασσέττας. Θά εἶναι περίπου δέκα αἱ ἐν λόγω ἐγγραφαί εἰς τό κασσετόφωνόν
του.
Καί δέν παρέλειπε νά προσφέρῃ τό ἄκουσμά των εἰς πολλούς φίλους καί
συζητητάς του, διά νά ἀπολαύσουν μίαν ἐξαίρετον μελωδίαν,
θαυμαστήν εἰς μουσικήν σύλληψιν καί εἰς ἐκτέλεσιν.
(Το συγκεκριμένο δοξαστικό περιλαμβάνεται στο CD αρ. 4 της
σειράςΣΥΜΜΕΙΚΤΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ που επιμελείται
ο Μανόλης Χατζηγιακουμής. Ψάλλει ο Σεβ. Μητροπολίτης Πατρών κ. Νικόδημος).
Δέν θά ἐπεκταθῶμεν περισσότερον εἰς τά μελουργήματά του. Θα
προσθέσωμεν ὅμως ὅτι ἦτο καί ἐξαίρετος ἄνθρωπος. Εὐχάριστος
φίλος καί ἀγαπητός. Ἄνθρωπος τοῦ Θεοῦ, πιστός καί εὐσεβής. Μετέχων
τῶν ἀχράντων μυστηρίων καί ἁγιαζόμενος. Εὐγενής τούς τρόπους. Καί
ἀξιοσέβαστος εἰς τό ἑκάστοτε περιβάλλον.
Τελετή αναγορεύσεως του Κων/νου Πανά σε Άρχοντα Μουσικοδιδάσκαλο της Μ.τ.Χ.Ε. στο παρεκκλήσιο της Επισκοπής Αγίoυ Ιωάννου του Θεολόγου (29-9-1997)
Ἡ ἀναγόρευσις ὑπό τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου ὡς Ἄρχοντος
Μουσικοδιδασκάλου, ἐγένετο εἰσηγήσει καί ἐνεργείαις ἐμοῦ καί τοῦ
Σεβ. Μητροπολίτου Πέργης κ. Εὐαγγέλου.
Ἐκοιμήθη εἰς ὥριμον ἡλικίαν. Ἐπλησίασε τά ἐνενήκοντα ἕτη ζωῆς σεμνῆς,
ἀδιαβλήτου, καί δημιουργικῆς. Ἐξετιμᾶτο παρά πάντων. Καί τά φρονήματά
του ἦσαν εὐάρεστα Θεῷ καί ἀνθρώποις. Εἰς τούς γνωρίσαντας καί
ἀναστραφέντας μετ' αὐτοῦ ἀφῆκε τάς ἀρίστας ἐντυπώσεις.
Θα πρσθέσωμεν ὅτι ἔδωσε καλήν μαρτυρίαν καί εἰς τήν νεότητα,
ὡς Διδάσκαλος τῆς Μουσικῆς - τῆς Βυζαντινῆς πάντοτε - εἰς τό Ἀρσάκειον
τῶν Πατρῶν. Καί προσέφερε τήν δυνατότητα εἰς ἐκπαιδευόμενα στελέχη
τῆς Δημοτικῆς ἐκπαιδεύσεως (διδασκάλισσες) νά προσδώσουν εἰς τά Σχολεῖα
καί τούς μαθητάς καί μαθητρίας των μίαν ἐπωφελῆ προσέγγισιν πρός τούς
ὕμνους τῆς Ἐκκλησίας μας καί τήν λατρευτικήν ζωήν τῶν ἀρσακειοπαίδων,
ἀλλά καί πρός τά Δημοτικά τραγούδια, τά ἁγνά καί ἀνεπηρέαστα ἀπό ἄλλα
ἄσεμνα καί ἀνήκουστα τῆς ἐποχῆς μας.
Εἴμεθα βέβαιοι ὅτι πολλοί - πού τόν ἐγνώρισαν - μακαρίζουν τήν
μνήμην του. Καί εὐχόμεθα, ὁ Κύριος τῆς ζωῆς καί τοῦ θανάτου νά τοῦ
χαρίσῃ τήν αἰώνιον ζωήν ἐν τῇ βασιλείᾳ Του.
Αἰωνία του ἡ μνήμη.
† Ὁ Πατρῶν Νικόδημος
26 - 11 - 2000
ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΕΣ ΕΠΙ ΤΩΝ
ΕΚΔΟΘΕΝΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
ΣΠΥΡΟΣ Δ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΗΣ
Καθηγητής - Μουσικολόγος και Άρχων Πρωτοψάλτης Αθηνών.
† Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΕΡΓΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ (Γαλάνης)
(του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κων/πόλεως), Μουσικολόγος
† ΦΩΤΙΟΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ
(Παραθέτουμε του αειμνήστου ακαδημαϊκού διδασκάλου, ρέκτου
αγιογράφου της αυστηράς γραμμής βυζαντινής τεχνοτροπίας εις την
αγιογραφίαν, και μουσοτραφούς ΦΩΤΙΟΥ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ)
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΓΓΕΛΙΝΑΡΑΣΛυκειάρχης - Μουσικολόγος - Συγγραφεύς
ΠΗΓΗ |
Μ.ΜΑΝΕΤΑ
(marilena.mane@gmail.com)