Παρά την ανησυχία της Περιφέρειας Ηπείρου για την πορεία κατασκευής της Ιονίας Οδού, υπουργείο και εργολάβος υποστηρίζουν ότι τα προβλήματα ξεπερνιούνται χωρίς να δημιουργούν σοβαρό κώλυμα στο χρονοδιάγραμμα του έργου.
Παρά την ανησυχία της Περιφέρειας Ηπείρου για την πορεία κατασκευής της Ιονίας Οδού, υπουργείο και εργολάβος υποστηρίζουν ότι τα προβλήματα ξεπερνιούνται χωρίς να δημιουργούν σοβαρό κώλυμα στο χρονοδιάγραμμα του έργου.
Το υπουργείο και ο εργολάβος υποστηρίζουν ότι τα προβλήματα ξεπερνιούνται χωρίς να δημιουργούν σοβαρό πρόβλημα στο χρονοδιάγραμμα του έργου. Το Δημόσιο, πάντως, αποκλείει το ενδεχόμενο οι καθυστερήσεις να «γεννήσουν» νέα αιτήματα αποζημίωσης από πλευράς του εργολάβου, παρότι οι εκκρεμότητες ήταν γνωστές κατά την υπογραφή της συμφωνίας επανεκκίνησης.
Επιφυλάξεις
Ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης εκφράζει επιφυλάξεις σχετικά με τις πολλές, όπως αναφέρει, εκκρεμότητες του έργου. Οπως υποστηρίζει, τα προβλήματα εντοπίζονται σε δύο σημεία: στο τμήμα από τη Φιλιππιάδα έως τα όρια του νομού Ιωαννίνων και στα υπολειπόμενα τμήματα του νομού Ιωαννίνων. «Στο πρώτο κομμάτι υπάρχουν ακόμη εκκρεμότητες με τις απαλλοτριώσεις», λέει στην «Κ».
«Υπάρχουν περιοχές όπου, παρότι το ποσό της απαλλοτρίωσης έχει κατατεθεί στο Παρακαταθηκών και Δανείων, οι ιδιοκτήτες με διάφορα “τερτίπια” καθυστερούν και δεν αποδίδουν την έκταση. Στο κομμάτι των Ιωαννίνων υπάρχουν περισσότερες εκκρεμότητες – για παράδειγμα, η έκταση του στρατοπέδου στο Αβγό δεν έχει ακόμη δοθεί στον εργολάβο. Επιπλέον, ενώ η μεταφορά των δικτύων μεσαίας τάσης προχωράει, δεν συμβαίνει το ίδιο και με τα δίκτυα υψηλής τάσης της ΔΕΗ. Πρέπει να υπάρξει καλύτερος συντονισμός από τους εμπλεκόμενους φορείς. Αν συνεχίσει έτσι το έργο δεν θα είναι έτοιμο στο τέλος του 2015».
Από την πλευρά του το υπουργείο Υποδομών αναγνωρίζει ότι τα προβλήματα αυτά είναι υπαρκτά. Ωστόσο, εκτιμά ότι δεν είναι τέτοιας μορφής που να θέσουν σε κίνδυνο το χρονοδιάγραμμα του έργου (έως σήμερα έχει κατασκευαστεί το 39% του νέου οδικού άξονα). Χαρακτηριστικό είναι ότι σε περιοχές όπου οι συμπληρωματικές απαλλοτριώσεις δεν έχουν τελεσιδικήσει, ο εργολάβος έχει προχωρήσει σε ενοικίαση των οικοπέδων για να εργαστεί. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, οι ρυθμοί του εργολάβου αυξάνονται και βρίσκονται πλέον σε καλό επίπεδο.
Η άλλη πλευρά
Την ίδια εικόνα δίνει και ο εργολάβος. Σύμφωνα με την κοινοπραξία «Νέα Οδός», η οποία διαχειρίζεται τον άξονα, σήμερα λειτουργούν τέσσερα εργοτάξια για την κατασκευή των 196 χλμ. νέου δρόμου από τα συνολικά 212 χλμ. του άξονα Αντιρρίου – Ιωαννίνων (έχουν κατασκευαστεί από το Δημόσιο οι παρακάμψεις Αγρινίου και Αρτας).
Πρόκειται για τα εργοτάξια Ευήνου (1ο-76ο χλμ.), Αμβρακίας (76ο-145ο χλμ., περιλαμβάνει μικρότερα εργοτάξια στις περιοχές Γέφυρας Μενιδίου και Σύκουλα), Φιλιππιάδας (145ο- 170ό χλμ.) και Επισκοπικού (170ό- 190ό χλμ.). Το έργο περιλαμβάνει ανάμεσα σε άλλα 24 γέφυρες, 4 σήραγγες, 74 κάτω διαβάσεις και 36 άνω διαβάσεις και για την κατασκευή του απασχολούνται σήμερα περί τα 1.600 άτομα διαφόρων ειδικοτήτων (ο αριθμός αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται έως το τέλος του έτους).
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εκκρεμότητες στις απαλλοτριώσεις, τόσο στην Ιονία Οδό όσο και στον Ε65, είχαν εγκαίρως υποδειχθεί από τις υπηρεσίες. Τα δύο έργα πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2015, καθώς χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ. Ωστόσο, κατά την επανεκκίνηση των έργων στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς δεν είχε συντελεστεί περίπου το 15%-17% των απαλλοτριώσεων και οι αντίστοιχες αρχαιολογικές έρευνες στην Ιονία Οδό και το 20% στον Ε65. Χαρακτηριστικό των χρόνων που απαιτούνται είναι ότι τρεις μικρές παραλλαγές στη χάραξη της Ιονίας Οδού, που εγκρίθηκαν από το Δημόσιο το 2010 (Βασιλική, Εύηνος, κόμβος Αντιρρίου), αδειοδοτήθηκαν περιβαλλοντικά την άνοιξη του… 2013.
Στη συμφωνία επανεκκίνησης δεν προβλέφθηκε όρος για τις καθυστερήσεις, επομένως το Δημόσιο εκτέθηκε και πάλι στον κίνδυνο να μην είναι συνεπές και να οδηγηθεί στην καταβολή εκατομμυρίων νέων αποζημιώσεων στους δύο παραχωρησιούχους.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ
kathimerini.gr
aitoloakarnanianet