23 Μαΐου 2014

Αριστουργηματικές φωτογραφίες από την Ελλάδα (1903-1920) ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ

...
Ο Φρεντ Μπουασονά, (1858-1946 Γενεύη) ήταν Γαλλοελβετός φωτογράφος, ιδιαίτερα γνωστός για την φωτογραφική τεχνική του αλλά και την εκτεταμένη φωτογράφιση του ελληνικού χώρου επί τριάντα περίπου έτη, μαζί με τον συνοδοιπόρο του Ντανιέλ Μπο-Μποβί, διευθυντή της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης. Το έργο του, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον στην Ελλάδα θεωρείται εν γένει «πρωτοποριακό

αλλά και καθοριστικό για την εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας κατά τον 20ό αιώνα».
   Η οικογένεια των Μπουασονά κατάγεται από τη νότια Γαλλία, από το Livron, ένα χωριό κοντά στη Μασσαλία. Όταν στη Γαλλία το κλίμα για τους προτεστάντες έγινε εχθρικό, οι πρόγονοι του Φρεντ – μαζί με πολλές άλλες οικογένειες- αναγκάστηκαν να καταφύγουν στη Γενεύη. Η καταγωγή της οικογένειας έκανε τον Φρεντ να πιστεύει πως ήταν απόγονος γενναίων Ελλήνων θαλασσοπόρων…

   Γόνος «φωτογραφικής δυναστείας», ως περιγράφεται, o νεαρός Μπουασονά φέρεται ως πολύπλευρο ταλέντο που συνδύαζε τα σπορ (αλπινισμός), τη μουσική και τις καλές τέχνες. Επηρεασμένος από τον δάσκαλό του Ούγγρο Κόλερ, ανέπτυξε τη δική του τεχνική στη φωτογραφία, η οποία, μαζί με τη χρήση νέων υλικών, τού απέφερε πολλές διεθνείς διακρίσεις, μεταξύ άλλων το πρώτο βραβείο της παγκόσμιας έκθεσης του Παρισιού. Το εργαστήριο που κληρονόμησε από τον πατέρα του το διαχειρίστηκε μαζί με τον χημικό αδελφό του Εντμόν-Βικτόρ. Η ορθοχρωματική πλάκα, δική τους επινόηση έδινε βελτιωμένο φωτογραφικό αποτέλεσμα.

    Εκείνα τα χρόνια ο Μπουασονά ασχολιόταν κυρίως με προσωπογραφίες, οι οποίες ήταν και πιο προσοδοφόρες. Ήδη στα 1900 το εργαστήριο πήγαινε πολύ καλά και το 1901 ο Μπουασονά άνοιξε ένα υποκατάστημα στο Παρίσι και ένα στη Ρεμς. Φωτογραφίζοντας το Mont-Blanc, με τηλεφακό κατασκευασμένο στην Αγγλία, κατόρθωσε να διακρίνει το μπλε του ουρανού από το λευκό του χιονιού στη φωτογράφισή του, διαμορφώνοντας μια φωτογραφία που έκανε τον γύρο του κόσμου

    Το 1903, μαζί με τον Ντανιέλ Μπο-Μποβί, ταξίδεψε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Το 1907 επανήλθε και το 1913, πάλι με τη συντροφιά του Μποβύ και με τον λιτοχωρίτη κυνηγό Χρήστο Κάκκαλο, είναι ο πρώτος που ανέβηκε στον Μύτικα, την υψηλότερη κορυφή του Ολύμπου. Το 1930 πραγματοποίησε το τελευταίο του ταξίδι στην Ελλάδα και επισκέφθηκε το Άγιο Όρος.

Οι φωτογραφίες που τράβηξε εκεί αφορούν τη μοναστική αρχιτεκτονική, είτε ως γενικά πλάνα των εσωτερικών αυλών, είτε ως πιο κοντινά και λεπτομερειακά, ενώ εντυπωσιακή είναι η απόλυτη απουσία απεικόνισης θρησκευτικής τελετής ή λειτουργίας – στοιχείο που καταδεικνύει την προσαρμογή του φωτογράφου στο αυστηρό τυπικό της αγιορειτικής κοινωνίας.

Πέθανε στη γενέτειρά του, τη Γενεύη, το 1946.

   Η μεγάλη πίστη και ο θαυμασμός του για τη χώρα αυτή μεταδίδονται μέσα από το έργο του με μια τρυφερότητα και μια αγάπη που η δύναμη τους ακόμη και σήμερα, μετά από τόσα χρόνια, δίνει ψυχή σ” αυτά τα κομμάτια χαρτιού, τα οποία θα μπορούσαν να είχαν παραμείνει απλές φωτογραφίες….

Άθως, μονή Βατοπαιδίου, 1929
Ρέθυμνο Κρήτη, βαρελάδικο1911
Οδοιπορικό στον Άθω, 1928-1930

Οδοιπορικό στον Άθω, 1928-1930

Ολυμπία – Αλφειός 1903

Αργοστόλι 1903

Εύβοια – Χαλκίδα 1903

Ακράτα 1903

Μέγα Σπήλαιο 1903

Καλάβρυτα 1903

Χελμός 1903


Τίρυνθα, 1903

Το κάστρο Λάρισα του Άργους, 1903


Ο Fred Boissonnas φωτογραφίζει την Ακρόπολη, 1907


Εσωτερική άποψη της Ροτόντας λίγο πριν από την απελευθέρωση, Θεσσαλονίκη 1900 – 1917

Ο Παρθενώνας μετά τη βροχή, 1908

Πειραιάς 1908

Πήλιο – Πορταριά 1908

Το Ερέχθειο, 1910

Θεσσαλονίκη 1908

Εύβοια 1911

Άγιος Νικόλαος Κρήτης. Λιμάνι, 1910 – 1911

Χανιά – το φρούριο του Φίρμα 1911

Χανιά – η πύλη και το νεώριο 1911

Χανιά – πλανόδιος μανάβης 1911

Χανιά 1911

Μουρνιές σπίτι Βενιζέλου 1911

Σφακιά, 1911

Λιμάνι Ηρακλείου Κρήτης, 1911

Ιεράπετρα, 1911

Οικογένεια Μάντακα στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911



Αμοργός, Το γνέσιμο 1911

Σαντορίνη 1911

«Βλέπουμε τη Λιόψη (Ασπρoκκλήσι Θεσπρωτίας) και το υπέροχο παλάτι του Ντίνο Μπέη» γράφει σε γράμμα του Fred Boissonnas προς τη γυναίκα του, Πέμπτη 22 Μάη του 1913

Ήπειρος 1913

προς Κόνιτσα 1913

Γυναικείος χορός στο Δελβινάκι Ιωαννίνων, 1913

Δελβινάκι, γυναίκα με τα νεροβάρελα πάει στη βρύση1913

Δελβινάκι, οικογενειακή φωτογραφία 1913

Δελβινάκι, στο χοροστάσι, 1913

Γυναίκα της Ηπείρου με Ξύλινη κούνια και σακούλι, Ήπειρος, 1913

Θεσσαλονίκη, 1913

Ιωάννινα, Λίμνη, πλύσιμο ρούχων 1913

Ζαγόρι 1913

Κοπάδι στον Όλυμπο, 1913




Το γεφύρι της Γκούμανης Θεσπρωτίας, 1913

Το αρχοντικό του Γεωργίου Ρίγγα ο οποίος φιλοξένησε τον Fred Boissonnas, Παρασκευή 23 Μάη του 1913

Φιλιάτες, 1913

Όλυμπος, πριονοκορδέλα, 1914

Πίνδο, κάτω από τα πλατάνια, 1914

Παζάρι στα Ιωάννινα, 1915

Αθήνα, Πλάκα, 1920

Ιωάννινα, η λίμνη με το κάστρο, 1913

Πάργα, 1913

Κηφισιά, 1920


Πρόβατα κάτω από την Ακρόπολη, 1903

Άποψη της Ακρόπολης από το Θησειο,1920

Αθήνα, οδός Αθηνάς, 1920

Αθήνα, οδός Ερμού 1920

Ανδρίτσαινα, αγορά, 1903

Παραμυθιά, κρεοπωλεία, 1913

Άνδρες στο δρόμο της Ανδρίτσαινας 1903

Έδεσσα, 1908

Έδεσσα, 1908

Κρήτη, προαύλιο σπιτιού, 1919
Αγ. Δέκα -οικία Ηλιάκη 1911

Κερκυραίες στην έξοχη, 1903

Ίος, στον τάφο του Ομήρου 1918

Το γεφύρι της Άρτας, 1913

Κόνιτσα, Μεσογέφυρα, 1913

Φιλιάτες, εξοχή, 1913

Φιλιάτες, εξοχή, 1913

Κρήτη, Ομαλός, 1911

Κρήτη, εσωτερικό σπιτιού στο χωριό Λάκκοι, 1911

Κρήτη, οι αδελφοί Μάντακα στο χωριό Λάκκοι 1911

Ζεμενό Κορινθίας, οικογένεια ιερωμένου 1903

Μετέωρα, το μαγκάνι, 1908

Άθως, η μονή μεγίστης Λαύρας, 1929

Ακράτα, αυλές 1903

Γαστούρι Κέρκυρας, στην πηγή της αυτοκράτειρας Ελισάβετ, 1903

Μεσογέφυρα Κόνιτσας, χωρικοί 1913

Παραμυθιά, οικία Ρίγκα, 1913

Ζεμενό Κορινθίας, η οικογένεια του ιερέα 1913

Οικογένεια στο Ζεμενό Κορινθίας, 1903

Δελβινάκι Ιωαννίνων, πρόκριτοι, 1913

Κλεισούρα Καστοριάς, εσωτερικό αρχοντικού, 1911

Ανδρίτσαινα, εσωτερικό σπιτιού, 1903

Κρήτη, εσωτερικό σπιτιού, 1911

Γιορτή στο Γαστούρι Κέρκυρας, 1903

Όλυμπος, το «ΠΑΝΘΕΟΝ», 1914

Βοσκοί στην κορυφή του Παρνασσού, 1903


Μετέωρα, ανάβαση του FRED BOISSONNAS με το καλάθι, 1908

Ζεμενό Κορινθίας, ο Fred και ο Daniel τσουγκρίζουν τα ποτήρια με τους οδηγούς των ζώων τους, 1903

Καστρί Πρεβέζης, Ιερέας στην κατεστραμμένη από τον πόλεμο εκκλησιά, 1913

Μακεδονία, φρουρός σε φυλάκιο, 1913

Όλυμπος, καταυλισμός κτηνοτροφών, 1914

Άνδρες και σκυλιά στο δρόμο Πρέβεζας Ιωαννίνων, 1913

Μύλος στην Μαρώνεια, 1911

Μακεδονία, λίχνισμα, 1911

Το μάζεμα της ελιάς στη Πρέβελη Κρήτης, 1911

Αμοργός, γυναίκες, 1911

Λαγκάδια Αρκαδίας, 1903

Κοκκινόπουλο, Ελασσόνα, 1913

Μπάγια ( Κήποι) Ζαγορίου, γυναίκα, 1913

Μέτσοβο, στη βρύση, 1913

Μετσοβο,1913




Στρυμώνας, 1913


Μ.ΜΑΝΕΤΑ
(marilena.mane@gmail.com)