...
Ο Φρεντ Μπουασονά, (1858-1946 Γενεύη) ήταν Γαλλοελβετός φωτογράφος, ιδιαίτερα γνωστός για την φωτογραφική τεχνική του αλλά και την εκτεταμένη φωτογράφιση του ελληνικού χώρου επί τριάντα περίπου έτη, μαζί με τον συνοδοιπόρο του Ντανιέλ Μπο-Μποβί, διευθυντή της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης. Το έργο του, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον στην Ελλάδα θεωρείται εν γένει «πρωτοποριακό
αλλά και καθοριστικό για την εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας κατά τον 20ό αιώνα».
Η οικογένεια των Μπουασονά κατάγεται από τη νότια Γαλλία, από το Livron, ένα χωριό κοντά στη Μασσαλία. Όταν στη Γαλλία το κλίμα για τους προτεστάντες έγινε εχθρικό, οι πρόγονοι του Φρεντ – μαζί με πολλές άλλες οικογένειες- αναγκάστηκαν να καταφύγουν στη Γενεύη. Η καταγωγή της οικογένειας έκανε τον Φρεντ να πιστεύει πως ήταν απόγονος γενναίων Ελλήνων θαλασσοπόρων…
Γόνος «φωτογραφικής δυναστείας», ως περιγράφεται, o νεαρός Μπουασονά φέρεται ως πολύπλευρο ταλέντο που συνδύαζε τα σπορ (αλπινισμός), τη μουσική και τις καλές τέχνες. Επηρεασμένος από τον δάσκαλό του Ούγγρο Κόλερ, ανέπτυξε τη δική του τεχνική στη φωτογραφία, η οποία, μαζί με τη χρήση νέων υλικών, τού απέφερε πολλές διεθνείς διακρίσεις, μεταξύ άλλων το πρώτο βραβείο της παγκόσμιας έκθεσης του Παρισιού. Το εργαστήριο που κληρονόμησε από τον πατέρα του το διαχειρίστηκε μαζί με τον χημικό αδελφό του Εντμόν-Βικτόρ. Η ορθοχρωματική πλάκα, δική τους επινόηση έδινε βελτιωμένο φωτογραφικό αποτέλεσμα.
Εκείνα τα χρόνια ο Μπουασονά ασχολιόταν κυρίως με προσωπογραφίες, οι οποίες ήταν και πιο προσοδοφόρες. Ήδη στα 1900 το εργαστήριο πήγαινε πολύ καλά και το 1901 ο Μπουασονά άνοιξε ένα υποκατάστημα στο Παρίσι και ένα στη Ρεμς. Φωτογραφίζοντας το Mont-Blanc, με τηλεφακό κατασκευασμένο στην Αγγλία, κατόρθωσε να διακρίνει το μπλε του ουρανού από το λευκό του χιονιού στη φωτογράφισή του, διαμορφώνοντας μια φωτογραφία που έκανε τον γύρο του κόσμου
Το 1903, μαζί με τον Ντανιέλ Μπο-Μποβί, ταξίδεψε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Το 1907 επανήλθε και το 1913, πάλι με τη συντροφιά του Μποβύ και με τον λιτοχωρίτη κυνηγό Χρήστο Κάκκαλο, είναι ο πρώτος που ανέβηκε στον Μύτικα, την υψηλότερη κορυφή του Ολύμπου. Το 1930 πραγματοποίησε το τελευταίο του ταξίδι στην Ελλάδα και επισκέφθηκε το Άγιο Όρος.
Οι φωτογραφίες που τράβηξε εκεί αφορούν τη μοναστική αρχιτεκτονική, είτε ως γενικά πλάνα των εσωτερικών αυλών, είτε ως πιο κοντινά και λεπτομερειακά, ενώ εντυπωσιακή είναι η απόλυτη απουσία απεικόνισης θρησκευτικής τελετής ή λειτουργίας – στοιχείο που καταδεικνύει την προσαρμογή του φωτογράφου στο αυστηρό τυπικό της αγιορειτικής κοινωνίας.
Πέθανε στη γενέτειρά του, τη Γενεύη, το 1946.
Η μεγάλη πίστη και ο θαυμασμός του για τη χώρα αυτή μεταδίδονται μέσα από το έργο του με μια τρυφερότητα και μια αγάπη που η δύναμη τους ακόμη και σήμερα, μετά από τόσα χρόνια, δίνει ψυχή σ” αυτά τα κομμάτια χαρτιού, τα οποία θα μπορούσαν να είχαν παραμείνει απλές φωτογραφίες….
Μ.ΜΑΝΕΤΑ
(marilena.mane@gmail.com)
Ο Φρεντ Μπουασονά, (1858-1946 Γενεύη) ήταν Γαλλοελβετός φωτογράφος, ιδιαίτερα γνωστός για την φωτογραφική τεχνική του αλλά και την εκτεταμένη φωτογράφιση του ελληνικού χώρου επί τριάντα περίπου έτη, μαζί με τον συνοδοιπόρο του Ντανιέλ Μπο-Μποβί, διευθυντή της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης. Το έργο του, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον στην Ελλάδα θεωρείται εν γένει «πρωτοποριακό
αλλά και καθοριστικό για την εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας κατά τον 20ό αιώνα».
Η οικογένεια των Μπουασονά κατάγεται από τη νότια Γαλλία, από το Livron, ένα χωριό κοντά στη Μασσαλία. Όταν στη Γαλλία το κλίμα για τους προτεστάντες έγινε εχθρικό, οι πρόγονοι του Φρεντ – μαζί με πολλές άλλες οικογένειες- αναγκάστηκαν να καταφύγουν στη Γενεύη. Η καταγωγή της οικογένειας έκανε τον Φρεντ να πιστεύει πως ήταν απόγονος γενναίων Ελλήνων θαλασσοπόρων…
Γόνος «φωτογραφικής δυναστείας», ως περιγράφεται, o νεαρός Μπουασονά φέρεται ως πολύπλευρο ταλέντο που συνδύαζε τα σπορ (αλπινισμός), τη μουσική και τις καλές τέχνες. Επηρεασμένος από τον δάσκαλό του Ούγγρο Κόλερ, ανέπτυξε τη δική του τεχνική στη φωτογραφία, η οποία, μαζί με τη χρήση νέων υλικών, τού απέφερε πολλές διεθνείς διακρίσεις, μεταξύ άλλων το πρώτο βραβείο της παγκόσμιας έκθεσης του Παρισιού. Το εργαστήριο που κληρονόμησε από τον πατέρα του το διαχειρίστηκε μαζί με τον χημικό αδελφό του Εντμόν-Βικτόρ. Η ορθοχρωματική πλάκα, δική τους επινόηση έδινε βελτιωμένο φωτογραφικό αποτέλεσμα.
Εκείνα τα χρόνια ο Μπουασονά ασχολιόταν κυρίως με προσωπογραφίες, οι οποίες ήταν και πιο προσοδοφόρες. Ήδη στα 1900 το εργαστήριο πήγαινε πολύ καλά και το 1901 ο Μπουασονά άνοιξε ένα υποκατάστημα στο Παρίσι και ένα στη Ρεμς. Φωτογραφίζοντας το Mont-Blanc, με τηλεφακό κατασκευασμένο στην Αγγλία, κατόρθωσε να διακρίνει το μπλε του ουρανού από το λευκό του χιονιού στη φωτογράφισή του, διαμορφώνοντας μια φωτογραφία που έκανε τον γύρο του κόσμου
Το 1903, μαζί με τον Ντανιέλ Μπο-Μποβί, ταξίδεψε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Το 1907 επανήλθε και το 1913, πάλι με τη συντροφιά του Μποβύ και με τον λιτοχωρίτη κυνηγό Χρήστο Κάκκαλο, είναι ο πρώτος που ανέβηκε στον Μύτικα, την υψηλότερη κορυφή του Ολύμπου. Το 1930 πραγματοποίησε το τελευταίο του ταξίδι στην Ελλάδα και επισκέφθηκε το Άγιο Όρος.
Οι φωτογραφίες που τράβηξε εκεί αφορούν τη μοναστική αρχιτεκτονική, είτε ως γενικά πλάνα των εσωτερικών αυλών, είτε ως πιο κοντινά και λεπτομερειακά, ενώ εντυπωσιακή είναι η απόλυτη απουσία απεικόνισης θρησκευτικής τελετής ή λειτουργίας – στοιχείο που καταδεικνύει την προσαρμογή του φωτογράφου στο αυστηρό τυπικό της αγιορειτικής κοινωνίας.
Πέθανε στη γενέτειρά του, τη Γενεύη, το 1946.
Η μεγάλη πίστη και ο θαυμασμός του για τη χώρα αυτή μεταδίδονται μέσα από το έργο του με μια τρυφερότητα και μια αγάπη που η δύναμη τους ακόμη και σήμερα, μετά από τόσα χρόνια, δίνει ψυχή σ” αυτά τα κομμάτια χαρτιού, τα οποία θα μπορούσαν να είχαν παραμείνει απλές φωτογραφίες….
![]() |
| Άθως, μονή Βατοπαιδίου, 1929 |
![]() |
| Ρέθυμνο Κρήτη, βαρελάδικο1911 |
![]() |
| Οδοιπορικό στον Άθω, 1928-1930 |
![]() |
| Οδοιπορικό στον Άθω, 1928-1930 |
![]() |
| Ολυμπία – Αλφειός 1903 |
![]() |
| Αργοστόλι 1903 |
![]() |
| Εύβοια – Χαλκίδα 1903 |
![]() |
| Ακράτα 1903 |
![]() |
| Μέγα Σπήλαιο 1903 |
![]() |
| Καλάβρυτα 1903 |
![]() |
| Χελμός 1903 |
![]() |
| Τίρυνθα, 1903 |
![]() |
| Το κάστρο Λάρισα του Άργους, 1903 |
![]() |
| Ο Fred Boissonnas φωτογραφίζει την Ακρόπολη, 1907 |
![]() |
| Εσωτερική άποψη της Ροτόντας λίγο πριν από την απελευθέρωση, Θεσσαλονίκη 1900 – 1917 |
![]() |
| Ο Παρθενώνας μετά τη βροχή, 1908 |
![]() |
| Πειραιάς 1908 |
![]() |
| Πήλιο – Πορταριά 1908 |
![]() |
| Το Ερέχθειο, 1910 |
![]() |
| Θεσσαλονίκη 1908 |
![]() |
| Εύβοια 1911 |
![]() |
| Άγιος Νικόλαος Κρήτης. Λιμάνι, 1910 – 1911 |
![]() |
| Χανιά – το φρούριο του Φίρμα 1911 |
![]() |
| Χανιά – η πύλη και το νεώριο 1911 |
![]() |
| Χανιά – πλανόδιος μανάβης 1911 |
![]() |
| Χανιά 1911 |
![]() |
| Μουρνιές σπίτι Βενιζέλου 1911 |
![]() |
| Σφακιά, 1911 |
![]() |
| Λιμάνι Ηρακλείου Κρήτης, 1911 |
![]() |
| Ιεράπετρα, 1911 |
![]() |
| Οικογένεια Μάντακα στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911 |
![]() |
| Αμοργός, Το γνέσιμο 1911 |
![]() |
| Σαντορίνη 1911 |
![]() |
| «Βλέπουμε τη Λιόψη (Ασπρoκκλήσι Θεσπρωτίας) και το υπέροχο παλάτι του Ντίνο Μπέη» γράφει σε γράμμα του Fred Boissonnas προς τη γυναίκα του, Πέμπτη 22 Μάη του 1913 |
![]() |
| Ήπειρος 1913 |
![]() |
| προς Κόνιτσα 1913 |
![]() |
| Γυναικείος χορός στο Δελβινάκι Ιωαννίνων, 1913 |
![]() |
| Δελβινάκι, γυναίκα με τα νεροβάρελα πάει στη βρύση1913 |
![]() |
| Δελβινάκι, οικογενειακή φωτογραφία 1913 |
![]() |
| Δελβινάκι, στο χοροστάσι, 1913 |
![]() |
| Γυναίκα της Ηπείρου με Ξύλινη κούνια και σακούλι, Ήπειρος, 1913 |
![]() |
| Θεσσαλονίκη, 1913 |
![]() |
| Ιωάννινα, Λίμνη, πλύσιμο ρούχων 1913 |
![]() |
| Ζαγόρι 1913 |
![]() |
| Κοπάδι στον Όλυμπο, 1913 |
![]() |
| Το γεφύρι της Γκούμανης Θεσπρωτίας, 1913 |
![]() |
| Το αρχοντικό του Γεωργίου Ρίγγα ο οποίος φιλοξένησε τον Fred Boissonnas, Παρασκευή 23 Μάη του 1913 |
![]() |
| Φιλιάτες, 1913 |
![]() |
| Όλυμπος, πριονοκορδέλα, 1914 |
![]() |
| Πίνδο, κάτω από τα πλατάνια, 1914 |
![]() |
| Παζάρι στα Ιωάννινα, 1915 |
![]() |
| Αθήνα, Πλάκα, 1920 |
![]() |
| Ιωάννινα, η λίμνη με το κάστρο, 1913 |
![]() |
| Πάργα, 1913 |
![]() |
| Κηφισιά, 1920 |
![]() |
| Πρόβατα κάτω από την Ακρόπολη, 1903 |
![]() |
| Άποψη της Ακρόπολης από το Θησειο,1920 |
![]() |
| Αθήνα, οδός Αθηνάς, 1920 |
![]() |
| Αθήνα, οδός Ερμού 1920 |
![]() |
| Ανδρίτσαινα, αγορά, 1903 |
![]() |
| Παραμυθιά, κρεοπωλεία, 1913 |
![]() |
| Άνδρες στο δρόμο της Ανδρίτσαινας 1903 |
![]() |
| Έδεσσα, 1908 |
![]() |
| Έδεσσα, 1908 |
![]() |
| Κρήτη, προαύλιο σπιτιού, 1919 Αγ. Δέκα -οικία Ηλιάκη 1911 |
![]() |
| Κερκυραίες στην έξοχη, 1903 |
![]() |
| Ίος, στον τάφο του Ομήρου 1918 |
![]() |
| Το γεφύρι της Άρτας, 1913 |
![]() |
| Κόνιτσα, Μεσογέφυρα, 1913 |
![]() |
| Φιλιάτες, εξοχή, 1913 |
![]() |
| Φιλιάτες, εξοχή, 1913 |
![]() |
| Κρήτη, Ομαλός, 1911 |
![]() |
| Κρήτη, εσωτερικό σπιτιού στο χωριό Λάκκοι, 1911 |
![]() |
| Κρήτη, οι αδελφοί Μάντακα στο χωριό Λάκκοι 1911 |
![]() |
| Ζεμενό Κορινθίας, οικογένεια ιερωμένου 1903 |
![]() |
| Μετέωρα, το μαγκάνι, 1908 |
![]() |
| Άθως, η μονή μεγίστης Λαύρας, 1929 |
![]() |
| Ακράτα, αυλές 1903 |
![]() |
| Γαστούρι Κέρκυρας, στην πηγή της αυτοκράτειρας Ελισάβετ, 1903 |
![]() |
| Μεσογέφυρα Κόνιτσας, χωρικοί 1913 |
![]() |
| Παραμυθιά, οικία Ρίγκα, 1913 |
![]() |
| Ζεμενό Κορινθίας, η οικογένεια του ιερέα 1913 |
![]() |
| Οικογένεια στο Ζεμενό Κορινθίας, 1903 |
![]() |
| Δελβινάκι Ιωαννίνων, πρόκριτοι, 1913 |
![]() |
| Κλεισούρα Καστοριάς, εσωτερικό αρχοντικού, 1911 |
![]() |
| Ανδρίτσαινα, εσωτερικό σπιτιού, 1903 |
![]() |
| Κρήτη, εσωτερικό σπιτιού, 1911 |
![]() |
| Γιορτή στο Γαστούρι Κέρκυρας, 1903 |
![]() |
| Όλυμπος, το «ΠΑΝΘΕΟΝ», 1914 |
![]() |
| Βοσκοί στην κορυφή του Παρνασσού, 1903 |
![]() |
| Μετέωρα, ανάβαση του FRED BOISSONNAS με το καλάθι, 1908 |
![]() |
| Ζεμενό Κορινθίας, ο Fred και ο Daniel τσουγκρίζουν τα ποτήρια με τους οδηγούς των ζώων τους, 1903 |
![]() |
| Καστρί Πρεβέζης, Ιερέας στην κατεστραμμένη από τον πόλεμο εκκλησιά, 1913 |
![]() |
| Μακεδονία, φρουρός σε φυλάκιο, 1913 |
![]() |
| Όλυμπος, καταυλισμός κτηνοτροφών, 1914 |
![]() |
| Άνδρες και σκυλιά στο δρόμο Πρέβεζας Ιωαννίνων, 1913 |
![]() |
| Μύλος στην Μαρώνεια, 1911 |
![]() |
| Μακεδονία, λίχνισμα, 1911 |
![]() |
| Το μάζεμα της ελιάς στη Πρέβελη Κρήτης, 1911 |
![]() |
| Αμοργός, γυναίκες, 1911 |
![]() |
| Λαγκάδια Αρκαδίας, 1903 |
![]() |
| Κοκκινόπουλο, Ελασσόνα, 1913 |
![]() |
| Μπάγια ( Κήποι) Ζαγορίου, γυναίκα, 1913 |
![]() |
| Μέτσοβο, στη βρύση, 1913 |
![]() |
| Μετσοβο,1913 |
![]() |
| Στρυμώνας, 1913 |
Μ.ΜΑΝΕΤΑ
(marilena.mane@gmail.com)















































































































