Πρεμιέρα με Νεοελληνική Γλώσσα έκαναν σήμερα οι μαθητές της Γ” Λυκείου για τις Πανελλαδικές
Εξετάσεις 2014!
Εξετάσθηκαν λοιπόν στην Έκθεση και πιο συγκεκριμένα στο θέμα: Το έλλειμμα
του ανθρωπισμού. Το θέμα κρίνεται προσιτό στους μαθητές, αφού συμπεριλαμβάνεται
στις προς μελέτη ενότητες της έκθεσης Γ΄
Λυκείου και αναμενόμενο. Το κείμενο που δόθηκε στους υποψηφίους είναι ένα
δοκίμιο από τον Ι.Μ. Πναγιωτόπουλο, Ο Σύγχρονος Άνθρωπος. Ζητήθηκε να γράψουν
το εξής:
«Σε άρθρο σας, που θα
δημοσιευτεί σε τοπική εφημερίδα, να αναφερθείτε σε
φαινόμενα που αποδεικνύουν το
έλλειμμα ανθρωπιάς στην εποχή μας, αλλά
και σε δραστηριότητες, ατομικές
και συλλογικές, που αποσκοπούν στον
περιορισμό αυτού του
ελλείμματος (500-600 λέξεις).»
Ακολουθούν ενδεικτικές απαντήσεις
Τίτλος άρθρου: «Ανθρωπιστικές αντινομίες»
Πρόλογος
Παρά τη σημαντική
βελτίωση των όρων ζωής του ανθρώπου και τη διάδοση των ανθρωπιστικών αξιών,
στην εποχή μας διαπιστώνεται κρίση του ανθρωπισμού, δηλαδή σημαντικό έλλειμμα
ανθρωπιάς, γεγονός που οφείλεται , κατά κύριο λόγο, στην κατίσχυση του
τεχνοκρατικού πνεύματος και των
οικονομικών και πολιτικών σκοπιμοτήτων. Αναγνωρίζεται, μάλιστα, ότι η
σχέση μεταξύ της διακήρυξης των ανθρωπιστικών αρχών σε θεωρητικό επίπεδο και
της εγκατάλειψής τους στο επίπεδο της καθημερινής πρακτικής είναι αντιστρόφως
ανάλογη.
Κύριο
θέμα
Α
ερώτημα
Η
κρίση του ανθρωπισμού στην εποχή μας επιβεβαιώνεται από τις παρακάτω
διαπιστώσεις:
·
Αλόγιστη επιστημονική και τεχνολογική
ανάπτυξη : εξοπλισμοί, φονικά όπλα μαζικής καταστροφής, μηχανοποίηση του
ανθρώπου, τεχνοκρατία
·
Δυσμενές πλαίσιο ζωής που διαμορφώνεται
για τον άνθρωπο στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις: αποξένωση, μοναξιά, άγχος, ψυχική
φθορά, ανασφάλεια
·
Φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας: βία,
εγκληματικότητα,
·
Κυριαρχία εμπορευματοποίησης σε όλες τις
εκδηλώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας : εμπορευματοποίηση της τέχνης και του
αθλητισμού, της παράδοσης, της γνώσης
·
Καταναλωτισμός, ωφελιμισμός, υλικός
ευδαιμονισμός.
·
Άνιση κατανομή του πλούτου: υποσιτισμός,
πείνα, εξαθλίωση, παιδιά που καταλήγουν θύματα αναγκαστικής εργασίας ή
σεξουαλικής εκμετάλλευσης –κακοποίησης
·
Διατήρηση σκοταδιστικών για τον άνθρωπο
θεσμών : θανατική ποινή, καταπίεση γυναικών, ρατσισμός
·
Μόλυνση περιβάλλοντος
·
Ενίσχυση ακραίων εθνικιστικών
αντιλήψεων-κινημάτων
Το αδιέξοδο του
σύγχρονου τεχνοκρατικού πολιτισμού επιτάσσει επαναπροσδιορισμό των αξιών στην
εποχή μας και την επανασύνδεση του ανθρώπου με τα ιδανικά και τις αρχές του
ανθρωπισμού. Απαιτείται ατομική και συλλογική προσπάθεια.
Επισηµαίνουµε τους
κυριότερους παράγοντες, που µπορούν να ευαισθητοποιήσουν τους ανθρώπους σχετικά
µε τα ανθρωπιστικά ιδανικά και να τους παρακινήσουν για την υλοποίησή τους.
Β
ερώτημα
·
Ανθρωπιστική παιδεία
·
Εθελοντισμός
·
Η οικογένεια. Ο ηθικοπλαστικός ρόλος της
οικογένειας είναι αναµφισβήτητος.
·
Διάλογος, συνεργασία, αλτρουισμός
·
Συμμετοχή σε ΜΚΟ
·
Φιλανθρωπικές εκδηλώσεις- δωρεά
οργάνων-αιμοδοσία
·
Καθιέρωση του μέτρου ως τρόπου ζωής
·
Ο επαναπροσδιορισµός αξιών. Οι άνθρωποι
πρέπει να επαναπροσδιορίσουν τους στόχους τους. Το κέρδος να µη θεωρείται
αυτοσκοπός, ιδεολογία, κύριο µέληµα, µοναδική επιδίωξη. Να καθιερώσει το μέτρο
ως τρόπο ζωής.
·
Καλλιέργεια ανθρωπιστικής συνείδησης μέσω των ΜΜΕ
• Οι πνευµατικοί
άνθρωποι να μην κωφεύουν, να διοχετεύουν
ανθρωπιστικές αξίες και να προβάλλουν ιδανικά
Επίλογος
Συµπερασµατικά, είναι
ανάγκη να οµολογήσουµε ότι το έλλειµµα ανθρωπιάς ναρκοθετεί την κοινωνική ζωή
και δυναµιτίζει την πρόοδο του ανθρώπου σε όλους τους τοµείς
δραστηριότητάς του. Απαιτείται,
εποµένως, άτοµα και πολιτεία να αφυπνιστούν έγκαιρα και να δραστηριοποιηθούν
αποφασιστικά για την αντιµετώπισή της.
Τσολιά Μαρία
Φιλόλογος