ΔΕΛΤΙΟ
ΤΥΠΟΥ
Ανοιχτή
επιστολή απέστειλε ο Αιτωλοακαρνάνας Περιφερειακός Σύμβουλος της μείζονος
αντιπολίτευσης, Νεκτάριος Φαρμάκης, κοινοποιούμενη στον Υπουργό Μεταφορών και
Υποδομών, στον Περιφερειάρχη, την Αντιπεριφερειάρχη και τους Βουλευτές του
Νομού, με θέμα τη ρύθμιση του καθεστώτος καταβολής διοδίων για τους κατοίκους
περιοχών της Αιτωλοακαρνανίας.
Με την
επιστολή του ο κ.Φαρμάκης αναδεικνύει και θεσμικά το ζήτημα που προκύπτει με
την καταβολή διοδίων για τις μετακινήσεις των Αιτωλοακαρνάνων εντός της Π.Ε
Αιτωλοακαρνανίας αλλά και για την καταβολή διοδίων εκ μέρους των κατοίκων του
Αγρινίου, δεδομένης της ανυπαρξίας κάθετης σύνδεσης. Εκτός από την παρουσίαση της υφιστάμενης
κατάστασης, ο κ.Φαρμάκης επισημαίνει ότι παρότι σχετικές εξαιρέσεις από την
καταβολή διοδίων προβλέπονται από το Νόμο (4388/2016) εντούτοις δεν έχει ακόμη
εκδοθεί σχετική Υπουργική απόφαση που να ρυθμίζει με δικαιοσύνη το θέμα που
απασχολεί και θα απασχολήσει στο άμεσο μέλλον χιλιάδες Αιτωλοακαρνάνες.
Ο κ.Φαρμάκης
κλείνει την επιστολή του καλώντας όλους του αποδέκτες να ασχοληθούν το
συντομότερο με το θέμα, ο καθένας από την πλευρά του.
Ακολουθεί η ανοιχτή επιστολή :
ΑΝΟΙΧΤΗ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Νεκτάριου
Αθ. Φαρμάκη, Δικηγόρου, Περιφερειακού Συμβούλου Π.Δ.Ε, (Π.Ε Αιτωλοακαρνανίας).
ΠΡΟΣ
1)
κ.Χρήστο Σπίρτζη, Υπουργός Μεταφορών ,
Υποδομών και Δικτύων
2)
κ.Απόστολο Κατσιφάρα, Περιφερειάρχη Δυτικής
Ελλάδας
3)
κ.Χριστίνα Σταρακά, Αντιπεριφερειάρχη
Αιτωλοακαρνανίας
4)
Γεώργιο Βαρεμένο, Βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας
– ΣΥΡΙΖΑ
5)
Μαρία Τριανταφύλλου, Βουλευτή
Αιτωλοακαρνανίας – ΣΥΡΙΖΑ
6)
Μάριο Σαλμά, Βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας – ΝΔ
7)
Κωνσταντίνο Καραγκούνη, Βουλευτή
Αιτωλοακαρνανίας – ΝΔ
8)
Δημήτριο Κωνσταντόπουλο, Βουλευτή
Αιτωλοακαρνανίας –ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ/ΠΑΣΟΚ
9)
Νικόλαο Μωραΐτη , Βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας-
ΚΚΕ
**********************
κ.Υπουργέ,
κ.Περιφερειάρχη Π.Δ.Ε ,
κ.Αντιπεριφερειάρχη
Αιτωλοακαρνανίας
κ.κ. Βουλευτές του Νομού Αιτωλοακαρνανίας,
Στις 23-5-2016 ψηφίσθηκε και δημοσιεύθηκε ο
Ν.4388/2016 με τίτλο ΣΥΣΤΗΜΑ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΟΔΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ - ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ
ΟΔΙΚΩΝ ΤΕΛΩΝ. Στο άρθρο 2 του εν λόγω Νόμου και στην παράγραφο 9 προβλέπεται
ρητά ότι «Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίζονται:
α) τα σημεία ανέγερσης και λειτουργίας σταθμών διοδίων, είτε καθολικά στο
σύνολο του οδικού δικτύου, είτε κατά τμήμα αυτού, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του
ηλεκτρονικού μέσου παρακολούθησης διοδίων τελών της περίπτωσης α΄ της
παραγράφου 1 και σε σημεία εισόδων και εξόδων του δικτύου, β) το ύψος τελών ανά
κατηγορία οχήματος και ανά διανυόμενο χιλιόμετρο ή χρονική περίοδο χρήσης της
παραγράφου 7 του παρόντος, γ) οι απαλλαγές υποχρέωσης καταβολής τελών
διοδίων σε ειδικές κατηγορίες και ευάλωτες ομάδες πληθυσμού ιδίως σε άνεργους,
ΑμεΑ, κατοίκους όμορης του δικτύου περιοχής, καθώς και σε οχήματα
εξυπηρέτησης εκτάκτων αναγκών όπως οχήματα Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, Ελληνικής
Αστυνομίας, ασθενοφόρα κ.α.». Ακολούθως, τον Αύγουστο του 2016 εξεδόθη η υπ’
αριθμ. ΔΝΣγ/οικ. 53494/ΦΝ 393/2016 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 2481/Β/11-8-2016),
στην οποία ΔΕΝ γίνεται κανείς λόγος για την ρύθμιση του άρθρου 9 του ως
άνω Νόμου, παρά μόνο ρυθμίζονται οι εξαιρέσεις σχετικά με την προβλεπόμενη υπό
του άρθρου 8 του Ν.4388/2016 απαγόρευση
κίνησης βαρέων οχημάτων επί των παραπλεύρων οδών (δίπλα στους νέους
αυτοκινητοδρόμους). Χαρακτηριστικό μάλιστα είναι ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη για
την Ιόνια Οδό και φυσιολογικό αφού δεν είχε ακόμα παραδοθεί. Αναμένουμε λοιπόν
την εξαίρεση της απαγόρευσης και για την Ιόνια Οδό, αφού το θέμα αυτό απασχολεί
χιλιάδες αγρότες αλλά και επιχειρήσεις της περιοχής μας. Θα πρέπει εδώ να
επισημανθεί, ότι σε πολλές περιπτώσεις ΔΕΝ υπάρχει η προβλεπόμενη και
απαραίτητη από την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία παράπλευρη οδός που να εξυπηρετεί τις
μετακινήσεις, με αποτέλεσμα να καθίσταται μονόδρομος η χρήση του νέου κλειστού
αυτοκινητόδρομου και η κατ΄ επέκταση οικονομική επιβάρυνση του πολίτη, που δεν
μπορεί παρά να την χρησιμοποιήσει. Εκτός αν ως παράπλευρες οδοί χαρακτηρίζονται
και οι αγροτικοί δρόμοι.
Τίθενται όμως εύλογα άλλα ζητήματα :
Α) Δεν
γίνεται καμία αναφορά στην εξαίρεση από την καταβολή διοδίων για τους κατοίκους
όμορων του δικτύου περιοχών. Ως γνωστόν η Ιόνια Οδός διατρέχει σχεδόν κατά
μήκος την Π.Ε Αιτωλοακαρνανίας και καταβολή διοδίων για τις εντός Π.Ε
μετακινήσεις καθιστά δυσβάστακτο το κόστος και ασύμφορη οποιαδήποτε μετακίνηση.
Γεννάται λοιπόν ζήτημα άμεσης εφαρμογής του άρθρου 9 του Ν.4388/2016 , γεγονός
που σημαίνει ότι ΕΠΕΙΓΕΙ η έκδοση νέας υπουργικής απόφασης που να
καθορίζει την απαλλαγή υποχρέωσης καταβολής τελών διοδίων στους κατοίκους
όμορων του δικτύου περιοχών , για τη μετακίνησή τους εντός της Π.Ε
Αιτωλοακαρνανίας.
Β) Ως
γνωστόν, οι κάτοικοι του Αγρινίου, βιώνουν τα αποτελέσματα πολλών ετών
απραξίας, έχοντας αποκλειστεί ουσιαστικά από την Ιόνια Οδό. Η έλλειψη ύπαρξης
κάθετης σύνδεσης καθιστά ουσιαστικά την Ιόνια Οδό, «μεγάλη παράκαμψη Αγρινίου».
Οι οδηγοί δε που ξεκινάνε ή φτάνουν στο Αγρίνιο, θα πρέπει να διανύσουν περί τα
20 χλμ άθλιου αυτοκινητόδρομου (Π.Ε.Ο), που μόνο ως σύνδεση δεν μπορεί να
λογίζεται. Εδώ λοιπόν θα πρέπει να επαναπροσδιορισθεί το σύστημα χρέωσης των
διοδίων, αναφορικά με την πόλη του Αγρινίου, τουλάχιστον μέχρι να κατασκευασθεί
η «πολυπόθητη» κάθετη σύνδεση της Ιόνιας Οδού με την πόλη του Αγρινίου. Μέχρι
τότε, η λειτουργικότητα, πρόσβαση και ασφάλεια του οδικού δικτύου τίθεται εν
αμφιβόλω και ως εκ τούτου θα πρέπει να εξετασθεί σοβαρά η εξαίρεση των κατοίκων
του Αγρινίου από την καταβολή διοδίων στις υφιστάμενες εισόδους και εξόδους
προς και από την Ιόνια Οδό.
Σε σχετική
συζήτηση στο Ευρωκοινοβούλιο είχε ακουστεί πριν λίγους μήνες το εξής ενδιαφέρον: «Η Οδηγία 2006/38/ΕK(1), που τροποποιεί την
Οδηγία 1999/62/ΕK, διέπει τα συστήματα χρέωσης των διοδίων που επιβάλλονται, σε
οποιοδήποτε τμήμα του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου. Σύμφωνα με την απόφαση αριθ.
1692/96/ΕΕ(2) για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, "Το
διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο αποτελείται από υφιστάμενους, νέους ή προς διευθέτηση
αυτοκινητοδρόμους και οδούς υψηλής ποιότητας… Το δίκτυο εξασφαλίζει στους
χρήστες υψηλό και ομοιόμορφο επίπεδο υπηρεσιών, άνεσης και ασφάλειας, ενώ
ταυτόχρονα χαρακτηρίζεται από συνέχεια.Στην Ελλάδα, παρατηρείται ότι πολλά
κομμάτια της εθνικής οδού Πατρών-Αθηνών-Θεσσαλονίκης-Ευζώνων (το ελληνικό
κομμάτι του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου), με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την
εθνική οδό Κορίνθου-Πατρών, δεν ικανοποιούν τα κριτήρια που θέτει η απόφαση
αριθ. 1692/96/ΕΕ». Νομίζω ότι η εν λόγω τοποθέτηση βοηθάει να βγάλουμε
συμπεράσματα και στη δική μας περίπτωση. Ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι το γεγονός
ότι τα λόγια αυτά ακούστηκαν από το στόμα του Ευρωβουλευτή του κυβερνόντος
κόμματος (ΣΥΡΙΖΑ) κ.Παπαδημούλη. Ελπίζω και η Κυβέρνηση και δη ο αρμόδιος
Υπουργός να έχει τις ίδιες απόψεις και να προβεί στην άμεση έκδοση σχετικών
Υπουργικών αποφάσεων. Το νομικό αλλά και το ουσιαστικό υπόβαθρο υπάρχει. Μένει
η πολιτική βούληση και ο σεβασμός απέναντι στους κατοίκους ενός Νομού που επί
πολλά χρόνια βρίσκονταν στο περιθώριο.
Με την παρούσα επιστολή επιδιώκω να
αναδείξω , ελπίζω εμπρόθεσμα, την διάσταση αυτή του θέματος και να βοηθήσω από
πλευράς μου, σε ένα ζήτημα που αφενός μεν απασχολεί χιλιάδες πολίτες της
Αιτωλοακαρνανίας, αφετέρου δύναται να λυθεί με υπουργική απόφαση που ο Νόμος
ορίζει. Παρακαλούνται όλοι οι αποδέκτες να στέρξουν προς αυτή την κατεύθυνση.
Με εκτίμηση
Νεκτάριος Αθ.Φαρμάκης