Κυριακή, 12 Οκτωβρίου 2014

Απάντηση Μητροπολίτη Ηλείας κ.κ. Γερμανού σχετικά με την απαγόρευση τέλεσης βάπτισης λόγω φουστανέλας!

Απάντηση Μητροπολίτη Ηλείας κ.κ. Γερμανού σχετικά με την απαγόρευση τέλεσης βάπτισης λόγω φουστανέλας!
Απάντηση απέστειλε ο Σεβ. Μητροπολίτης Ηλείας κ. Γερμανός στον γονέα που έκανε παράπονα για την απαγόρευση της βάπτισης στην Ι.Μ. Αγίας Ελεούσης Λυγιάς, λόγω ενδυμασίας. Υπενθιμίζεται ότι οι γονείς, οι κουμπάροι και περίπου 50 προσκεκλημένοι προσήλθαν στη μονή για το μυστήριο φορώντας φουστανέλες και άλλες παραδοσιακές φορεσιές.:
"Aγαπητέ μου κ. Β.......,
Έλαβα το από 2-10-2014 ηλεκτρονικό μήνυμά σου - παράπονα , γιατί δεν επέτρεψα να γίνη η βάπτισις του τέκνου του κ. Α............ στην Ιερά Μονή Αγίας Ελεούσης Λυγιάς Βαρθολομιού, επί τω λόγω ότι «παραπάνω από πενήντα άτομα δεν είχαν άλλη ενδυμασία μαζί τους καθώς και οι πρωταγωνιστές του μυστηρίου, κουμπάροι κ.λ.π., οι οποίοι έψαχναν για οποιοδήποτε ένδυμα (εκτός από παραδοσιακό Ελληνικό) να ντυθούν για να πραγματοποιηθεί το μυστήριο», όπως μου γράφετε.
Δεν σας γνωρίζω, τουλάχιστον δεν θυμάμαι να σας γνωρίζω ούτε και από ποία ενορία μας είσθε δια να μπορώ καλύτερα να εκτιμήσω το Γράμμα σας. Όμως η απαίτησίς σας δια «άμεση απάντησί μου» -γιατί άραγε αμέσως;- και κυρίως το ιδικό μου ποιμαντικό καθήκον προς πληροφορίαν «των αιτούντων περί της εν ημίν ελπίδος» με υποχρεώνουν εις σχετικήν απάντησιν, η οποία έχει ως κάτωθι:

1. Ο υπεύθυνος Εφημέριος της Ι. Μονής Αγίας Ελεούσης Λυγιάς Βαρθολομιού Πρεσβύτερος Γεώργιος Χαρδαβέλλας ετηλεφώνησε στα Γραφεία της Ιεράς Μητροπόλεως το Σάββατον 27ην Σεπτεμβρίου και περί ώραν 16.30, δηλαδή σε ημέρα αργίας και ώραν ακατάλληλη για Υπηρεσίες και λέγει στον τυχαίως ευρεθέντα σ? αυτή υπάλληλον κ. Δημήτριον Ζωγόπουλον: «Προ μιας ώρας (;!) μου ετηλεφώνησαν ότι Χριστιανοί θέλουν να τελέσουν μυστήριον Βαπτίσεως και ερωτούν αν μπορούν να έλθουν όλοι με παραδοσιακές φορεσιές (φουστανέλες)». Επειδή ετοιμαζόμην να μεταβώ εις Γαστούνην, ίνα χοροστατήσω εις τον εσπερινόν και τελέσω τα θυρανοίξια του νέου Παρεκκλησίου της Γαστούνης του αφιερωμένου εις τους εν Γαστούνη Μαρτυρήσαντες (1716) Νεομάρτυρες Χρίστον και Πανάγον και τους συν αυτοίς μαρτυρήσαντας με συναντά ο ως άνω υπάλληλος και μου αναφέρει το τηλεφώνημα. Έτσι του έδωκα εντολή να τηλεφωνήση στον π. Γεώργιον Χαρδαβέλλα ότι τούτο δεν επιτρέπεται και έφυγα για την Γαστούνην. Δεν μου είπαν βέβαια ότι η βάπτισις θα εγίνετο εκείνες τις ώρες και ότι εσείς είσαστε όλοι μαζεμένοι εκεί με τις φουστανέλλες σας. Μετά από αυτά ερωτώ:
Εσείς, οι γονείς του παιδιού και οι προσκεκλημένοι σας ασφαλώς είχατε αρχίσει πολλές ημέρες πριν τις προετοιμασίες, δια να βρήτε φουστανέλλες, να κάνετε προσκλήσεις, να αγοράσετε βαπτιστικά κ.λ.π.Δεν θα έπρεπε να είχατε σκεφθή ενωρίτερα και να είχατε συνεννοηθή με τον υπεύθυνον της Μονής, αν μπορείτε να έλθετε στην βάπτισι όλοι σας με φουστανέλες; Πιστεύω, ότι κάθε σώφρων και λογικός άνθρωπος αυτό θα έκανε. Εκτός εάν αυτό δεν το πράξατε, δια να μας αιφνιδιάσετε και να κάνετε την δουλειά σας.!! Αλλά και αυτό, πολύ περισσότερον, είναι εις βάρος σας.
Αντί, λοιπόν, να κάνετε την αυτοκριτική σας, ζητάτε ευθύνες από εμένα; Μάλιστα λέγοντάς μου επιτακτικά: «Θα ήθελα παρακαλώ πολύ να μου δοθεί μια αιτιολογημένη απάντηση γι' αυτή, την παράλογη κατά το σύνολο των εμπλεκομένων και καλεσμένων, εντολή σας».
2. Με ερωτάτε· «Είναι η Ελληνική παραδοσιακή φορεσιά ασύμβατη με την εκκλησία;».
Σας απαντώ: ΟΧΙ. Δια τούτο και ευχαρίστως καμαρώνουμε τα παιδιά μας, όταν έρχονται στην Εκκλησία την 25ην Μαρτίου ή όταν την ίδια ημέρα παρελαύνουν κ.λ.π. Αλλά δεν είναι η φορεσιά των Ελλήνων σήμερα. Γι'αυτό κανένας δεν φοράει σήμερα και δεν γυρίζει ή δεν πάει στο Γραφείο του ή την εργασία του με φουστανέλλα.
Για σκεφθήτε μια ημέρα σ?ένα καφενείο του χωριού να μπη μέσα κάποιος γνωστός χωρικός, που ποτέ δεν τον είχαν ιδή να φοράη φουστανέλλες, να μπη μέσα με φουστανέλλες για να πιή το καφέ του ή τον παπά τους με κουστούμι ή φουστανέλλα. Γιατί παλιά και οι ιερείς δεν φορούσαν ράσα. Θα το θεωρήσουν οι θαμώνες φυσιολογικό; Λογικό; Ασφαλώς ΟΧΙ. Και όσοι εκ των θαμώνων θα εξέφραζαν την απορία τους, θα εθεωρούντο παράλογοι, ως αποκαλείτε εμένα στην επιστολή σας;
Κύριε Β........,
Εσείς μου γράφετε ότι οι άνθρωποι (Ορθόδοξοι Χριστιανοί προϋποτίθεται) έρχονται στα Μυστήρια με διάφορες ανοίκειες ενδυμασίες, προφανώς θέλοντας να δείξετε την δυσαρέσκειά σας. Και έχετε δίκαιο. Έτσι είναι. Γιατί οι αληθινά θρησκευόμενοι αλλά και οι σοβαροί και φρόνιμοι άνθρωποι έρχονται στην Εκκλησία πράγματι με κατάλληλη ενδυμασία, γιατί έρχονται για να προσευχηθούν και μόνον και όχι να δείξουν τον πλούτον τους ή την φιλοπατρίαν τους με την φουστανέλλα η ακόμη χειρότερο για να κάνουν φολκλορικές φιέστες για βίντεο κ.λ.π. Γιατί, δυστυχώς, και αυτά γίνονται στις ημέρες μας.
Κύριε Β.........,
Προ δύο περίπου μηνών ένα ανδρόγυνο μου ζήτησαν να κάνουν την βάπτισι του παιδιού τους στην θάλασσα. Τους ερώτησα· Γιατί θέλετε στην θάλασσα; Μου λένε είναι ωραία, θέλουμε να πάρουμε φωτογραφίες να τις στείλουμε στο Εξωτερικό!! Έτσι στον Ιορδάνη εβαπτίστηκε και ο Χριστός!!
Και όταν τους ξαναρώτησα· Καλά και πως θα μπη στη θάλασσα ιερέας και η κουμπάρα, με μαγιό; Δεν πειράζει, μου είπαν. Θα έλθουν και άλλοι κολυμβηταί να τον βοηθήσουν. Θα είναι πολύ ωραία, πρωτότυπο!! Και εσείς μου γράφετε «ότι παρόμοια μυστήρια έχουν τελεσθή πανελλήνια με αποδείξεις και φωτογραφίες ακόμη και στην Παναγία την Καθολική της Γαστούνης». Δηλαδή· Μήπως και εσείς γι'αυτό θέλατε να κάνετε έτσι την βάπτισι του μωρού και γι'αυτό στο Γράμμα σας κάνετε λόγο για «πρωταγωνιστές του μυστηρίου, κουμπάροι κ.λ.π.»;
Όμως αγαπητέ μου, τα Μυστήρια δεν είναι θέατρο ή φαρσοκωμωδία. Η Ορθόδοξη Εκκλησία ΟΥΔΕΜΙΑ σχέσιν έχει με αυτά.
3. Μου γράφετε ακόμη· «Δεν μπορώ όμως να μην αναφέρω τα λόγια του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου ελάτε στην εκκλησία όπως είσθε, ιεράρχη που μάλλον ήθελε να μαζέψη πιστούς στην Εκκλησία και όχι να τους απομακρύνει με αδικαιολόγητες απαγορεύσεις όπως η δική σας, σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς για τους Έλληνες».
Όμως, όπως πολύ καλά αντιλαμβάνεσθε, όταν ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος είπε «ελάτε όπως είσθε»,το είπε με σκοπό να έλθουν οι άνθρωποι με τις ελλείψεις και τις αμαρτίες τους μέσα στην Εκκλησία δια να αλλάξουν και να βγάλουν τις κακές συνήθειες που είχαν, σύμφωνα με όσα εδίδαξε ο ιερός Χρυσόστομος· «Στην Εκκλησία μπαίνουν οι άνθρωποι λύκοι και βγαίνουν αρνιά. Μπαίνουν κοράκια και βγαίνουν περιστέρια». Και όχι για να αλλάξη η Εκκλησία τις αρχές της ή οι Χριστιανοί την πνευματική ζωή τους. Γιατί τότε αντί η Εκκλησία να αλλάξη τον κόσμον, γίνεται η ίδια κόσμος, κοσμικοποιείται και αυτό αντιστρατεύεται στην αποστολή της.
Κύριε Β............,
Η αληθινή Εκκλησία του Χριστού και ο Χριστός ποτέ δεν διώχνει τον κόσμον. Γιατί θέλει να κάνη τον κόσμον άγιον. Ο κόσμος απομακρύνεται από την αληθινή Εκκλησία, γιατί δεν θέλει να προσαρμοσθή με τα διδάγματά της. Αυτή είναι η αλήθεια. Σου φέρνω δύο αγιογραφικά παραδείγματα.
Πρώτον. Εις την χώραν των Γαδαρηνών ο Κύριος εθεράπευσε ένα δαιμονισμένο και τον έκανε «ιματισμένο και σωφρονούντα», ενώ τα δαιμόνια που είχε μέσα του και τον βασάνιζαν επέτρεψε να μπουν στους χοίρους, που παρανόμως έτρεφαν. Όταν το έμαθαν οι κάτοικοι ήλθαν σύσσωμοι και αντί να δοξάσουν δια τούτο τον Θεόν και να ευχαριστήσουν τον Θεάνθρωπον, τον παρεκάλεσαν να φύγη γρήγορα από τον τόπον τους, για να μη ψωφούν τα γουρούνια τους ! ! (Λουκά Η 27-39).
Δεύτερον. Ο Θεάνθρωπος στην έρημο, ευλογώντας πέντε άρτους και δύο ψάρια, έθρεψε 5.000 άνδρες χωρίς τα γυναικόπαιδα. (= Οι ερμηνευταί υπολογίζουν ότι θα έφαγαν πάνω από 15.000 και επερίσσευσαν 12 κόφινοι πλήρης). Όταν την άλλην ημέρα ήλθεν ο Χριστός εις την Καπερναούμ, του εζήτησαν και πάλι να τους δώση ψωμί. Αλλ? ο Χριστός τους είπε· Όχι, τώρα δεν θα σας δώσω ψωμί, γιατί όποιος το τρώει πεινάει πάλιν. Εγώ τώρα θα σας δώσω τον άρτον της ζωής, που όποιος τον τρώει δεν ξαναπεινάει και δεν πεθαίνει, αλλά ζη εις τον αιώνα. Και τους εξήγησε· «Η γαρ σαρξ μου αληθώς εστί βρώσις και το αίμα μου αληθώς εστί πόσις». Τον εγκατέλειψαν πάντες και έφυγαν. Λέγει ο Κύριος στους Μαθητάς του· «Μη και υμείς θέλετε υπάγειν; Απεκρίθη ουν αυτώ Σίμων Πέτρος · «Κύριε προς τίνα απελευσόμεθα; ρήματα ζωής αιωνίου έχεις . . .» ( Ιωάννου ΣΤ 28-71).

4. Όμως κ. Β.........., έχω και εγώ να σας υποβάλω τις εξής ερωτήσεις:
Πρώτη: Με επληροφόρησαν, ότι αμέσως μετά την βάπτισι του παιδιού, του βγάλατε τον συμβολικόν «λευκόν χιτώνα»που του εφόρεσε ο ιερέας και του φορέσατε (= αυτού του νεοβαπτισθέντος βρέφους) φουστανέλλα; Αυτό είναι αληθινό;
Αν ΝΑΙ, για δόστε μου μια εξήγησι· Γιατί το κάνατε; Οι Ελληνίδες Μητέρες, τότε που οι μεγάλοι εφορούσαν φουστανέλλες, έτσι έντυναν τα βρέφη τους; Φουστανέλλα τους φορούσαν; Δεν τα εφάσκιωναν; Άρα εδώ πρώτον μεν αντιφάσκετε στην δήθεν αρχή σας, ότι θέλετε να επαναφέρετε στις ημέρες μας τα παλιά, δεύτερον δε, διότι εσείς αλλάξατε αμέσως αυτό που η Ορθόδοξη Εκκλησία από της πρώτης χριστιανικής εποχής τηρεί στους νεοβαπτισμένους. Του αλλάξατε τον λευκόν χιτώνα και του εφορέσατε φουστανέλλα!!!
Δεύτερη: Όλοι οι Έλληνες λέμε σήμερα ότι περνάμε οικονομική κρίσι και κάποιοι μάλιστα ισχυρίζονται(;;) ότι δεν κάνουν θρησκευτικό γάμον, γιατί κοστίζει πολλά, καίτοι ΟΥΔΕΝ τούτου αναληθέστερον. Ερωτώ:
α. Γιατί εσείς ή οι γονείς ή οι κουμπάροι εξοδεύσατε τόσα χρήματα (μπορείτε να μου ειπήτε δημοσίως και με ειλικρίνεια πόσα εξοδεύσατε;) για ένα βράδυ και για το τίποτα;
Και ακόμη· Θέλετε να μου ειπήτε, πόσα χρήματα αφήσατε εκείνο το βράδυ εσείς ή οι γονείς, ή οι κουμπάροι στην Μονή, για να την βρήτε καθαρή και φωτισμένη, για να πάρετε φως για τις βιντεοκάμερές σας και όλα τα άλλα που σας προσέφερε η Μονή;
Επί τούτοις διατελώ,
+ Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΗΛΕΙΑΣ ΓΕΡΜΑΝΟΣ

www.iliaoikonomia.gr