19 Φεβρουαρίου 2014

Τρίκαρδος Κατοχής - Αρχαίος Λόφος Οινιάδων, (άρθρο Ηλίας Λουκάς)


Μετά από κάποιο άρθρο που διαβάσαμε στην ηλεκτρονική εφημερίδα Αιχμή,  αν και δεν το διαβάσαμε ολόκληρο αφού το κύριο θέμα θα υπάρχει στο φύλλο που θα εκτυπωθεί, αναφέρεται στον αρχαιολογικό χώρο των Οινιάδων που εμείς οι ντόπιοι λέμε Τρίκαρδος.


Image and video hosting by TinyPic



Πάνω κάτω έχουμε πάρει το νόημα και του υπόλοιπου νοήματος του άρθρου, αλλά εδώ αναρωτιόμαστε το εξής: Και ξαφνικά τα ζώα ανεξέλεγκτα στον αρχαίο λόφο και γίνονται ζημιές;  Μάλλον θα γίνεται αναδρομή στο παρελθόν, ναι στο χθες που ο τότε πρόεδρος κοινότητας Κατοχής είχε προτείνει στους κτηνοτρόφους να μεταφέρουν τα ζώα τους σε άλλη κοινοτική έκταση και σε βουνό επίσης της περιοχής που δε θα ενοχλούσαν ή ενοχλούνταν και θα ήταν όλοι τους ευχαριστημένοι. Τότε όμως είχαμε αντιδράσεις από τους ντόπιους, οι οποίοι ίσως δεν είχαν καταλάβει την σημαντική αξία του λόφου ή δεν πίστευαν ότι ζημιά κάνουν τα ζώα τους. Με τα χρόνια όμως και με κινήσεις της αρχαιολογικής υπηρεσίας έγινε περίφραξη του χώρου αλλά και πρόσληψη φύλακα, (αν και θα έπρεπε να χει 3 φύλακες ο χώρος για να προστατεύεται όλο το 24ωρο).
Ας μπούμε στο κυρίως θέμα  όμως του Τρικάρδου, (Οινιάδες). Τα ζώα κάνουν τουρισμό, οι κτηνοτρόφοι να πάνε φυλακή και διάφορες θέσεις προστασίας του λόφου. Όταν ο χώρος προστατεύεται σωστά κανένα ζώο δε θα περάσει να μπει στο χώρο ούτε σε ειδικές δυνάμεις δεν έχει εκπαιδευτεί να πηδάει από μόνο του   δυόμισι μέτρα φράχτη για μπει να βοσκίσει και να κάνει ζημιές. Ο κτηνοτρόφος και ειδικά ο νέος που έχει μπει στην κτηνοτροφία, αν ενημερωθεί για την απαγόρευση της χρήσης του χώρου, όχι μόνο εσωτερικά αλλά  και σε κάποια ακτίνα στον έξω χώρο για θέμα ασφάλειας και για την αισθητική πλευρά της φύσης του ωραίου, θα σεβαστεί και αν του παραχωρηθεί ως προς χρήση κάποιο άλλο σημείο θα μεταφερθεί. Δε μιλάμε να χαριστεί κάτι, αλλά να δοθεί για χρήση και με τις κατάλληλες προϋποθέσεις ο Δήμος μας μπορεί να εισπράττει και ένα συμβολικό ενοίκιο που τώρα δεν έχει να λάβει κάτι. Εδώ όπως βλέπουμε ευθύνη τεράστια φέρνει η κάθε αρμόδια υπηρεσία αλλά και κυρίως η αρχαιολογική υπηρεσία, η οποία δίνει την εντολή αλλά ποτέ δεν ελέγχει ποτέ. Το θέμα της προστασίας του Τρικάρδου κύριοι κρατάει πάρα πολλά χρόνια και πάντα το θυμόμαστε προεκλογικά πολιτευόμενοι με υποσχέσεις και τύπος όταν θέλει έτσι απλά  να αναφερθεί σε… θέμα του τόπου.
Στο αυτόφωρο οι κτηνοτρόφοι που δε συμμορφώνονται. Έτσι μας λέει το άρθρο, αναρωτιόμαστε τώρα: ποιος είναι υπεύθυνος που κάποιοι έχουν τα ζώα τους σε καλύβια δίπλα από αυλάκια που χρησιμοποιούνται για αρδευτικούς σκοπούς του κάμπου; Μήπως το ΤΟΕΒ λογικά που έχει τον έλεγχο και την ευθύνη το επιτρέπει; Αυτό το αναφέρουμε γιατί γύρω - γύρω από τον λόφο του Τρικάρδου υπάρχουν αυλάκια με νερό. Η ζημιά έχει και συνέχεια, ας μην μένουμε στα ζώα για τον τουρισμό και την προστασία του χώρου, είπαμε έχουμε τεράστια ευθύνη όλοι μας και μια αναδρομή στο χτες και στις προ λίγων ετών ευθύνες μας.
1.     Επάνω στο βουνό είναι γεμάτο Βελανιδιές και κόβουν μεγάλα κλαδιά στα σταυρώματα όπως λένε. Μόνα τους κόβονται ή ανεβαίνουν κάποια ζώα με τα αλυσοπρίονα;
2.     Ο λόφος των Οινιάδων δεν είναι μόνο το θέατρο αλλά έχει και άλλα μέρη επισκέψιμα, ήταν πολιτεία, πόλη κράτος, υπήρχε ζωή κι όμως παλιότεροι πρόεδροι ως προς εξυπηρέτηση(;) έριξαν άσφαλτο ως 100 μέτρα πριν το θέατρο. Που ακούστηκε αυτό; Ποιος αντέδρασε σ΄αυτό; Κανείς και το προσπεράσαμε εμείς όλοι μας, αλλά μια ένσταση με φωνή κραυγαλέα: Οι αρχαιολόγοι που επισκέπτονται το χώρο, δεν είδα στη δημοσιότητα να κάνουν αναφορές και να πάρουν μέτρα. Σε άλλα μέρη στους αρχαιολογικούς χώρους που λίγο πολύ όλοι μας έχουμε επισκεφτεί, υπάρχουν διακριτικά που θα περπατάμε, υπάρχουν φύλακες και μάλιστα έχουμε δεχτεί και παρατήρηση να μη μιλάμε δυνατά αιτιολογώντας το ως σεβασμός στον ΙΕΡΟ ΧΩΡΟ. Έχουμε απαιτήσει πολλές φορές και το συνεχίζουμε και τώρα, ως νοήμονες κάτοικοι της Κατοχής, την παύση των παραστάσεων για την συντήρηση του θεάτρου, (το οποίο είναι σκαλιστό στο βράχο και δεν έχουν τοποθετηθεί πέτρινα καθίσματα όπως στα άλλα της εποχής των), το προσεκτικό πλέον ξήλωμα της ασφάλτου στον λόφο επάνω γιατί από κάτω υπάρχουν ότι μας θυμίζει την εποχή. Δεν είχαν εκείνη την εποχή λεωφόρους, δεν είχαν τίποτα από αυτά  παρά μόνο δρομάκια και κατοικίες, την καθημερινότητά τους . Απαιτούμε καθαρισμό και τη δημιουργία μονοπατιού, όσο γίνεται πιο προσιτό στο περιβάλλον, για να επισκεπτόμαστε όλο το χώρο.  Αυτά φυσικά δε θα τα κάνει ο απλός πολίτης, είναι υπεύθυνη η συνεργασία της εφορίας αρχαιοτήτων σε συνεργασία με το Δήμο και το υπουργείο πολιτισμού. Εφτά χιλιόμετρα τείχους στο λόφο, η λοξή πύλη, τα λουτρά (που αν τα επισκεφτείς θα μείνεις άφωνος με την πολύ καλή κατάσταση που σώζονται), καθώς και άλλα μέρη που μπορεί ο επισκέπτης να θαυμάσει και να ενημερωθεί για τον πολιτισμό αυτής της πόλης κράτους και την ιστορία της.
Φυσικά αυτά θέλουν οργάνωση και προσπάθεια να μπουν στον τουριστικό χάρτη της χώρας που θα φέρει την τουριστική ανάπτυξη.
Αν υπήρχε η οργάνωση ούτε ζώα ούτε κτηνοτρόφοι δε θα ήταν εκεί γύρω γιατί θα υπήρχε σειρά και ακτίνα προστασίας.
Ένας φύλακας και αυτός σε σύνταξη βγήκε πλέον, κατά περιόδους από τα γνωστά εξάμηνα προγράμματα είχαμε και κάποιους που ήταν βοηθοί στο χώρο. Το αυτόφωρο εδώ και πολλά χρόνια θα έπρεπε να υπάρχει για άλλους υπεύθυνους των δικών μας υπηρεσιών αλλά αυτόφωρο και για υπηρεσίες αρχαιοτήτων που έχουν υπό την ευθύνη τον τόπο μας και την κατάντια του επίσης.
Τα ζώα δεν πετούν χαρτιά από τσιγάρα και από γλυκαντικά, ούτε πλαστικά από καφέδες στο χώρο.
Πριν λοιπόν ξεκινήσουν οι συλλήψεις να ενημερώσουμε ότι ο χώρος εδώ και κάποιο χρονικό διάστημα είναι κλειστός και η πρόσβαση γίνεται μόνο αν είμαστε καλοί ακροβάτες.
Ας πάρουμε το παράδειγμα και την εντολή να συνετιστούμε όλοι μας.
Αγαπάμε και πονάμε τον Τρίκαρδο γιατί μεγαλώσαμε με τις ιστορίες αλλά και με την αρχαία κληρονομιά του που αφήνει στον Κάθε Κατοχιανό.
(Δεν είμαι κτηνοτρόφος,  δεν δικαιολογώ κάποια πλευρά  αλλά θεωρώ ότι η σκάλα δεν ξεκινάει από το τελευταίο σκαλοπάτι)

                                                                                       Ηλίας Λουκάς


                                                                                                                              e-mail: katochinews@gmail.com